Deel dit artikel
-

9 van de 10 horecazaken telt voorraad met pen en papier

De Nederlandse horeca klaagt al jaren over personeelstekorten, stijgende kosten en dalende marges. Maar tegelijk laat de sector massaal digitale oplossingen liggen die deze problemen kunnen verzachten. Dat blijkt uit het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek onder vele honderden horecaondernemers. De cijfers zijn ontnuchterend: 89,5% telt voorraad nog handmatig met pen en papier, 77,5% neemt bestellingen op met notitieboekje, en 85% heeft geen enkel loyaliteitsprogramma.

Terwijl horecaondernemers al jaren klagen dat ze geen personeel kunnen vinden, laten ze oplossingen massaal liggen. De helft (55%) monitort wachttijden puur op gevoel, zonder data. Bijna 9 op de 10 (89,5%) doet voorraadbeheer met pen en papier – terwijl geautomatiseerde systemen uren per week besparen.

De helft (50%) is niet actief bezig met klantbinding. Van degenen die wél iets doen, houdt de meerderheid het bij een papieren stempelkaart (8%) of een verjaardagsmail (7%). Slechts 9% heeft een modern loyalty-programma – terwijl onderzoek aantoont dat klanten met zo’n programma gemiddeld 20% meer besteden.

Het onderzoek toont ook aan dat er binnen de sector een kloof ontstaat. Een kleine groep digitale voorlopers gebruikt moderne systemen en ziet daar direct voordeel van: snellere service, lagere kosten, minder verspilling, betere reviews. Maar de overgrote meerderheid blijft vasthouden aan vertrouwde werkwijzen – en zakt steeds verder weg.

Het Horeca 2.0 onderzoek is een initiatief van 14 technologiepartners: Scanfie, CM.com, Nostium, WeReserve, Pay., Apicbase, Fyre, Leat, Klearly, Rabbit Workforce, FoodService HOMiES, LeisureKing, Horeko en MICE Operations. Het onderzoek wordt jaarlijks herhaald om te meten of de sector vooruitgang boekt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond