Deel dit artikel
-

Vier procent Wegeneromzet uit Online

Iets meer dan vier procent van de omzet van uitgeverij Wegener is afkomstig uit internetactiviteiten. Die namen in 2011 met acht procent toe, wat niet voldoende is om de daling bij print te compenseren.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die moederbedrijf Mecom eerder deze week publiceerde.

Wegener realiseerde vorig jaar een omzet van 710 miljoen euro. Dat is vier procent minder dan het jaar ervoor. De inkomsten uit abonnementen bleef ongewijzigd, maar de advertentieinkomsten daalden met negen procent. De daling was het grootst in de tweede helft van het jaar.

De uitgeverij van dag- en weekbladen boekte een digitale omzet van dertig miljoen euro. Dat is acht procent meer dan het jaar ervoor.

Digitale activiteiten dragen relatief weinig bij aan het resultaat van Wegener. Veel andere traditionele uitgevers halen tegen of goed boven de tien procent van hun omzet via internet binnen. Bij Wegener is dat 4,3 procent. Het jaar daarvoor was dat 3,8 procent, wat een relatieve stijging inhoudt van 13,2 procent.

Over de financiële en operationele prestaties van kortingssite Sweetdeal zegt Mecom niets, noch wat Nederland betreft, noch wat Polen en Denemarken aangaat.

Begin deze week werd bekend dat Wegener 45 miljoen euro moet betalen aan de uitgever van dagblad De Pers. De bedrijven sloten in 2009 een contract waarbij Wegener de commerciële exploitatie van de gratis krant zou verzorgen. De Pers stopt er echter mee, mede omdat Wegener zijn commerciële beloftes niet waarmaakt.

Deel dit bericht

2 Reacties

Natasja Voogdt

Wegener blijft het lelijke eendje van het Nederlandse internet.

Rick Maresch

Lijkt net alsof Wegener als enige uitgever in NL er niet in slaagt om na te denken over hoe om te gaan met digitaal/online. Ik schat sinds de afgelopen 10 jaar al een worsteling.
Jammer en spijtig, want er intussen bewezen dat de combi wel degelijk rendabel en winstgevend kan zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond