Deel dit artikel
-

Virtuele auto-ontwerpactie Talpa en Peugeot

Peugeot is een campagne gestart met Talpa waarbij het televisieprogramma Lotte en de Peugeot 107 centraal staan. Doel is om zoveel mogelijk mensen naar de actiesite van Peugeot te trekken waar bezoekers kunnen deelnemen aan een 'ontwerp je eigen virtuele Peugeot 107'-wedstrijd. In de eerste week van de actie bezochten volgens Moses, creatieve partij achter de campagne, 15.000 mensen de site.

Driekwart van de bezoekers van de actiesite heeft tot nu toe meegedaan aan de wedstrijd, aldus Johan den Heijer, oprichter van bureau Moses, en één van de twee bedenkers van de campagne. Op de site kunnen deelnemers in een virtuele omgeving een ‘eigen’ Peugeot 107 ontwerpen. De maker van het ontwerp dat in een week – de actie duurt in totaal zeven weken – het meest bekeken is, ontvangt de weekprijs. Daarnaast is er een eindwinnaar – het allerbeste ontwerp – die als prijs een fysieke uitvoering van de zelf ontworpen Peugeot 107 onvangt.

Op de actiesite staat een actrice uit de Talpa-serie Lotte de bezoeker te woord. Andersom ziet de kijker van de serie Lotte af en toe in een Peugeot 107 voorbij rijden. “Met deze ‘product placement’ en de aanwezigheid van de actrice op de site, proberen we een link te leggen tussen de serie en de Peugeot-actie,” licht Den Heijer toe.

Dergelijke samenwerkingen tussen commerciële tv-stations en bedrijven zijn de laatste jaren steeds gebruikelijker, vertelt Den Heijer. “Vroeger kochten bedrijven gewoon reclametijd in bij een zender. Nu wordt steeds vaker gekeken naar de mogelijkheid om ook buiten de reclameblokken om samen te werken.” Op die manier raakte Moses, dat Talpa als opdrachtgever heeft, betrokken bij de campagne. Talpa heeft als voordeel dat ze verschillende media ‘onder haar paraplu heeft’, zegt Den Heijer. Zo worden ook radio en internet ingezet om de actie te promoten.

De Peugeot107-actie was de eerste multimediacampagne voor MOSES, dat met de nieuwe tak MOSES.INTERACTIVE en de takken MOSES.MUSIC en MOSES.PUBLISHING in een steeds breder veld opereert.

Deel dit bericht

4 Reacties

Ronald

Leuk voor Moses dat ze uitbreiden qua activiteiten. Een week geleden heb ik de site al eens bekeken en vroeg ik me (onder andere) af wat een lelijk eendje in de vorm van Lotte zo interessant is voor een (trendy) merk als Peugeot? De jongere kijkers zijn wellicht een potentieel koperspubliek, maar die schaffen volgens mij eerder een leuke Vespa-scooter aan. Daarnaast komt de mini-site best knullig over, wat niet echt hip is. Kortom, kan iemand mij uitleggen wat aan deze campagne zo goed is? Op mijn weblog (media4you.web-log.nl) heb ik het een en ander beschreven. Zou graag een reactie krijgen.

onno

Ronald, lees het artikel nog 'ns: Er wordt geprobeerd een link te leggen tussen de serie en de Peugeot-actie. Met 15.000 bezoekers in de eerste week, voor een tvserie waar 300.000 mensen naar kijken, lijken ze een aardig resultaat te scoren.Geen idee waarom je de minisite knullig vind, te oordelen naar je eigen weblog heb je niet direct een webdesignachtergrond, dus waar gaat je kritiek dan over? Graag wat meer inhoudelijk.

Ronald

Hoi Onno: Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de gedachte achter deze koppeling. Ik snap de relatie tussen Lotte en Peugeot gewoonweg niet. Ik heb na een paar keer kijken geen Peugeot in de serie kunnen ontdekken… Daarnaast klinkt 'proberen' nogal spielerei-achtig. Dat lijkt me toch niet een uitgangspunt voor een 7-weken durende campagne?  Ik ben voorstander van allerlei 'cross/multi-mediale' activiteiten, maar hierbij zie ik geen connectie tussen de twee dragers. Lijkt me niet dat het aan de consument is om de missing link te gaan bedenken. Als Peugeot bijv. in de serie zit en de hoofdrolspeelster rijdt erin a la. Maar volgens mij niets van dit alles. Ik ben inderdaad geen webbouwer (wat volgens mij ook niet hoeft als je een mening over een site ventileert), dus bekijk de mini-site als gebruiker cq. de consument. En die bezoekt het voornamelijk, toch? De site was voor mij de afhaker toen ik het had bezocht. En dat terwijl ik best een Peugeot-minded persoon ben. Het Lotte en Peugeot-wereldje lijkt mij bij elkaar geraapt voor dit doel. Volgens mij had Peugeot deze actie bij ieder willekeurig tv-programma van Talpa (of andere broadcasters) kunnen doen.  Ik vraag me af wat de centrale gedachte achter deze site is, afgezien van het verkrijgen van data etc. Wat wil men communiceren? Als je de nieuwe Peugeot onder de aandacht wilt brengen, zijn er beter scorende sites/programma's om dat te doen, zelfs bij Talpa.  Ik vind het geheel eerder multi, dan crossmediaal, wat ik erg jammer vind. Talpa mist hier volgens mij een kans. 😉

mijzelf

Stelletje sukkels, het is toch gewoon leuk dat je een auto kunt winnen?!?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond