Deel dit artikel
-

Virtuele geldinzamelpot Paypool van start

“Wij collecteren geen geld, wij innen het”. Voormalig internetuitgever bij De Telegraaf Maurits van Rijckevorsel lanceert morgen zijn Paypool.com. Daarmee hoopt hij ruzies, reminders en kattenbelletjes bij bedrijven, studenten en vriendengroepen overbodig te maken.

In oktober begon de bouw van de financiële inzameldienst en morgen gaat Paypool.com officieel live. De site is overigens al enkele dagen te gebruiken door belangstellenden.

Hoewel de naam sterk op die van PayPal lijkt, houdt daar ook de gelijkenis direct op. Paypool helpt afdelingen, vrienden en andere groepen mensen geld collecteren voor een speciaal doel. Dat kunnen verjaardagpotjes zijn, potjes om een reis te betalen of de bierrekening voor studenten.

Leden van een ‘spaargroep’ kunnen via handmatige of automatische overschrijving of incasso geld naar de centrale online pot overmaken. Van Rijckevorsel: “Er bestaan al verscheidene online diensten die de boekhouding voor dit soort initiatieven mogelijk maken. Geen van hen settlet ook daadwerkelijk de betaling. Dat doen wij wel.”

Paypool is de inzamelaar van het geld, maar houdt zelf geen tegoeden aan. Het geld wordt gestald bij Tunz, een partij die als elektronischgeldinstelling mag optreden. De transacties worden verwerkt door Adyen.

De meeste onderdelen van de dienst zijn gratis te gebruiken. Enkel voor wat Van Rijckevorsel de ‘luie’ transacties noemt, “waar snelheid en gemak de boventoon voeren”, wordt een kleine vergoeding gevraagd. Dat zijn bijvoorbeeld iDEAL, een creditcardbetaling en incasso. Paypool komt ook met een eigen virtuele creditcard. Die stelt gebruikers in staat om met een eenmalige code via MasterCard een betaling te verrichten. Na die transactie is de virtuele kaart niet meer te gebruiken, uit veiligheidsdoeleinden.

Van Rijckevorsel lanceert de dienst met Erik van Eykelen (techniek), Adam Posma (financiën) en TTY Internet Solutions. De laatste is verantwoordelijk voor de bouw van de site en de nu lopende ontwikkeling van de mobiele app.

Diepgravende marketingplannen zijn er niet. De ondernemers hopen dat het per definitie ingebouwde virale aspect van de dienst vanzelf tot groei zal leiden. De ondernemer wil niet kwijt wanneer het break even punt wordt bereikt.

Foto: Matt Wakeman (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

jan van gool

Veel , heel veel succes /en plezier !!
Groeten
Jan

Ben

Check ook de ‘product trailer’
http://www.youtube.com/watch?v=tiDYhJDddYA

Jeroen

Sterkte! Klinkt goed

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond