Deel dit artikel
-

VNU koopt ACNielsen en overweegt verkoop Startpagina en Ilse

UPDATE: VNU koopt voor 2,3 miljard dollar marktonderzoeksbureau ACNielsen . Om de aankoop te financieren wil VNU de afdelingen Consumenteninformatie en Educatieve Informatie in de etalage zetten. In dat geval worden ook Ilse, Startpagina.nl en Vrouwonlijn verkocht, bevestigt woordvoerder Maarten Schikker van VNU. Met de overname van AC Nielsen wordt VNU de grootste leverancier van marketinginformatie ter wereld.

VNU overweegt ook delen van de tijdschriftenafdeling te verkopen, waaronder titels als Libelle en Nieuwe Revu. De verkoop van de afdelingen Consumenteninformatie en Educatieve informatie zal een deel van overname moeten financieren. Ook overweegt VNU hiervoor een aandelenemissie van 500 miljoen Euro te gaan doen.

Een besluit over de verkoop van Ilse, Startpagina.nl, Vrouwonlijn en tijdschriften als Libelle en Nieuwe Revu is nog niet genomen. Schikker: "Wanneer het besluit valt kunnen we nog niet zeggen. Het hangt van veel omstandigheden af, ondermeer de vraag of zich geschikte kopers aandienen."

Vorig jaar nam VNU voor 2,5 miljard dollar al het bedrijf Nielsen Media Research over, de andere helft van ACNielsen. Met die aankoop kreeg VNU ook het bedrijf NetRatings in handen. Via NetRatings wordt onderzoek gedaan naar het internetgebruik in Noord-Amerika (en sinds kort ook in Nederland); ACNielsen deed hetzelfde in veel andere landen met eRatings.com. Ook als het gaat om kijkgedrag vullen de portfolios elkaar weer aan. Kijkcijfers in de Verenigde Staten en Canada worden gemeten door Nielsen Media Research, in de overige landen gebeurt dit door ACNielsen.

Met de overname van ACNielsen krijgt VNU nu ook de beschikking over de marketinginformatie voor bedrijven binnen fast moving consumer goods. VNU wordt nu de grootste leverancier van marketinginformatie ter wereld. Volgens persbureau Bloomberg verzorgt VNU straks 18 procent van de marketinginformatie in de wereld en bedraagt de omzet voor het bedrijf daarin 2,6 miljard dollar.

Deel dit bericht

11 Reacties

Anders Floor

IDG stopt na een half jaar met favoriet.nl, VNU doet startpagina.nl na een half jaar weer van de hand… Je zou zeggen dat bedrijven van dat formaat toch een beetje weten waar ze aan beginnen. Blijkbaar niet dus. Dat startpagina.nl wordt verkocht om de overname van ACNielsen te financieren, geloof ik niet. Startpagina's lijken commercieel gewoonweg niet levensvatbaar te zijn, en dan moet je als bedrijf toch wel paar steekjes los hebben zitten om daar tientallen miljoenen voor te betalen. VNU heeft gewoon een vergissing gemaakt, kan naar die 30 miljoen fluiten (ze mogen blij zijn als ze er 5 terugkrijgen) en wil gewoon van startpagina.nl af. De managers die hier verantwoordelijk voor zijn mogen zich wel eens heel goed achter de oren krabben.

Susanne Lee

Wil ik toch even op reageren, want het is niet aan de orde dat VNU een financieel vergissinkje zou hebben gemaakt. Geloof mij dat VNU er veel geld mee verdient. VNU gaat niet over een nacht ijs en overnames doen die te weinig geld genereren? Die Raad van Bestuur van hun is echt niet achterlijk hoor. Nee, het simpele feit is dat er snel geld vrijgemaakt moet worden, want het VNU-schip is van koers aan het veranderen: niks meer voor de consumentenmarkt, waar naast de tijdschriften en VrouwOnline ook Startpagina en Ilse aan hangen. Dat ze die laatste twee recentelijk aan het pakket hebben toegevoegd maakt de verkoop van het geheel aan consumentenmarktproducten alleen maar interessanter voor de nieuwe eigenaar. Het is nu een heel breed, interessant pakket geworden. Waar of niet?

G van Vliet

VNU zal er heel veel geld aan verdienen. Welke partij zal nu apart gaan betalen voor de boeken-, tijdschriften-, en online activiteiten? En dan geldt de som der delen… Leuk wordt het in ieder geval. Gerrit van Vliet

W.

Zelf kan ik het vooral met de mening van Suzanne Lee eens zijn. De koers die de RvB van VNU heeft gekozen is een duidelijke: ipv. een portfolio van zowel "Business to Consumer" als "Business to Business" activiteiten, is nu gekozen voor een focus op de laatste. Het feit dat de Consumenten informatie activiteiten van VNU de laatste jaren veel Internet ontwikkelingen hebben doorgemaaakt, staat geheel buiten de beslissing tot verkoop. De directie van VNU Tijdschriften (de belangrijkste consumenten informatie activiteit in NL) heeft Startpagina en Ilse gekocht en is bezig die concepten te integreren in hun eigen business. Dat nu hetzelfde bedrijf door het VNU concern in de etalage wordt gezet, maakt VNU Tijdschriften naar mijn mening alleen maar aantrekkelijker. Ik denk dat een kopende partij (who ever it may be) in zijn handjes mag knijpen met al het werk dat al is verzet. Stel je voor, in 1 klap koop je de nr. 1 positie in Internet van NL. "Kost wat, heb je wat"…..

gijs bos

Let maar eens op wat de komende maanden gaat gebeuren met de main revenue stream van die toko's: advertising. Het is geen geheim dat banner advertising niet werkt; 1% click thru met 50 CPM is betekent hfl 5 per klant. Een supersite haalt 5% koopratio. Voor de mensen die kunnen tellen (je zou je verbazen hoeveel mensen in een RvB dat niet kunnen) betekent dit hfl 100,- per klant om 'm tot kopen te krijgen. Daarnaast een beetje overhead, huur, betalingskosten, maar ook niet te vergeten ook nog het produkt of dienst betalen en nog leveren…. 'tuurlijk kan zo'n RvB over customer life time value, branding etc. gaan kletsen, maar de huur kan je er niet van betalen. Kortom: banner advertising is veel te duur. Dus: bedrijven gaan minderen banneradverteren en/of tarieven gaan omlaag. Prijs van Ilse en startpagina gaat ook omlaag (vroeger of later). Grootste site van Nederland: leuk hoor, maar met een verliesgevend biz.model gaat dat echt geen geld opbrengen…..

G van Vliet

Sorry Gijs Bos maar volgens mij heb jij zelf geen kaas gegeten van commercie.Banner advertising biedt de ultieme mogelijkheid om interactief met je potentiele klanten om te gaan. Als je dan alleen kijkt naar de click-through en van daaruit beredeneert dat het te duur is dan heb je behoorlijk grote kleppen voor… Waarschijnlijk vind je ook dat via de Radio- en TV te duur is, maar besef je niet dat wanneer er geen reclame zou zijn er ook geen radio of tv zou zijn anders dan de publieke omroepen ( die ook op de commerciele toer moeten om hun hoofd boven water te houden ). Internet is een ander medium dat met hetzelfde kampt, zonder commercie is er ook geen mogelijkheid tot het aanbieden van services, informatie or whatever.Dus voordat je iets onbehouwen bralt ken de feiten. Gerrit van Vliet

Gijs

dank voor jouw reactie. Als eenvoudig internettertje snap ik jouw reactie niet helemaal. Ik verwijs alleen maar naar de voorpagina van de emerce van vandaag: bestedingen webvertising zakken met 6,5%. Kijk maar een wat print advertising kost en opbrengt en vergelijk dit met webvertising. De laatste is veel duurder. Overigens, moet ik de eerst echt interactieve banner nog tegen komen (interactief is niet gelijk aan een animated gif). Ik zeg niet dat Ilse geen kans maakt om te overleven, maar advertising als basis voor je biz. model is naar mijn mening geen reden voor een waardering van vele tientallen mio. (of iets wat er in de buurt komt)

A

Allemaal hele leuke en goede argumenten maar waas Gijs de kennis vandaan haalt dat print goedkoper is dan internet?!?! En dat het meer opbrengt is al helemaal kul. Ik heb ervaring in beide branches en zie toch een duidelijke meerwaarde in webvertising daar hier veel meer directe reacties uit voortvloeien. En er dus meer dat over klanten verzameld wordt. En zoals wij allen weten is data essentieel. Print kost meer, bereik meten is onmogelijk en reacties zijn ook niet te meten. Kortom webvertising is goedkoper en vele malen effectiever.

G van Vliet

Ik neem dan maar aan dat Gijs een 'eenvoudig internettertje' is … Maarruh je bent nog geen interactieve banners tegengekomen ?! Kijk maar eens op http://www.bone.nl die toch bijhoorlijk interactieve banners maken, en waarmee reclame is gemaakt.

Susanne Lee

Volgens mij wijken we nu een beetje af van waar het over gaat en dat vind ik jammer. Het gaat hier over de 'nieuwe' strategie van VNU en niet over het financieel overeind houden van websites/media.

I-kloon

Angst."Maar ook de grote jongens zijn de draad van redelijkheid en ethiek uit het oog verloren. VNU verkoopt zijn publiekstijdschriften en internetactiviteiten om zich volledig te richten op het uitmelken van marketinginformatie. Dat is goedkoper om te maken (je bent af van de dure redacties) en kan je voor veel meer geld verkopen. Het bedrijfsresultaat zal beter zijn dan ooit. Beleggers zullen smullen van de rendementen, winsten stijgen de pan uit. De beurskoers volgt alras. Personeel en product blijken ondergeschikt te zijn aan de waarde van het optiepakket van de raad van bestuur." {Lees verder; http://www.delijst.net/delijst/column/ }.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond