Deel dit artikel
-

Vodafone: 11 procent omzet uit mobiel internet

Mobiel internet is een belangrijke factor van groei bij de kwartaalcijfers van Vodafone. In Europa realiseert het bedrijf nu 11 procent van zijn omzet met de verkoop van data-abonnementen en losse megabytes.

Dat blijkt uit de kwartaal- en jaarcijfers die Vodafone zojuist in Londen publiceerde.

Over de twaalf maanden tot 31 maart 2010 realiseerde Vodafone 11 procent van zijn Europese omzet met de handel in data: 3,6 miljard euro over het hele jaar. In het afgelopen kwartaal was dat met 12 procent nog iets meer. Dit omzetdeel groeide afgelopen jaar met ruwweg 20 procent.

Voor Nederland zou dat betekenen dat Vodafone in het afgelopen jaar voor 214 miljoen euro aan omzet heeft geboekt met de handel in mobiele data. Over het hele jaar kwam dat getal uit op 1.966 miljoen euro.

Gedetailleerde cijfers over het afgelopen kwartaal zijn niet bekend gemaakt voor Nederland. Wel meldt het internationale bestuur dat enkel Nederland en Italië groeicijfers vertoonden wat de verkopen betreft.

In heel Europa daalde de omzet afgelopen twaalf maanden met 3,5 procent tot 33 miljard euro.

Meer smartphones is meer datahandel

Steeds meer mensen ruilen hun oude mobiele telefoon in voor een nieuwe die ook nog eens computerachtige mogelijkheden heeft. Dit soort toestellen met e-mail, internet en GPS-antenne wordt in meer dan de helft van de gevallen verkocht met bel- én data-abonnement. Circa een kwart van alle verkochte toestellen is nu een smartphone.

Telecomaanbieders investeren momenteel in de opwaardering van hun netwerken. Die moeten snelheden gaan bieden van tientallen megabits per seconde, vergelijkbaar met vaste netwerken als kabel en ADSL.

Binnenkort krijgen partijen als Vodafone, KPN en T-Mobile concurrentie in Nederland. Ziggo, UPC en Tele2 verwierven onlangs voor een habbekrats mobiele frequentieruimte via welke ze mobiel spraak- en dataverkeer kunnen gaan verkopen.

Vodafone bedient internationaal nu 341 miljoen klanten. In het laatste kwartaal groeide het klantenbestand met 8,5 miljoen. In Nederland zijn dat er 4,8 miljoen, 93.000 minder als gevolg van het opschonen van het klantenbestand.

Het bedrijf voert een kostenbesparingsprogramma door om het kostenpeil structureel omlaag te brengen. Daarmee hoopt het tegenwicht te bieden aan dalende omzetten als gevolg van de tanende economie. Bestuursvoorzitter Vittorio Colao: “We hopen in Europa terug te keren naar organische omzetgroei in de komende 12 maanden, maar dat zal afhangen van de sterkte van de economie hier en de werkloosheid”.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond