Deel dit artikel
-

Vodafone voor mobiel, KPN voor vast

Mobiele abonnementen van Vodafone hebben de voorkeur van zakelijke gebruikers, maar de vaste lijn wordt meestal bij KPN besteld. Dat blijkt uit onderzoek van Computer Profile onder 6000 ondernemers.

Door de circa zesduizend geïnterviewde bedrijfslocaties, bedrijfsvestigingen met vijftig of meer werknemers, worden ruim 430.000 zakelijke mobiele abonnementen afgenomen. Hiervan betreft 44 procent een aansluiting van Vodafone. Ongeveer 38 procent van de zakelijke mobiele abonnementen is een aansluiting van KPN Mobiel. Het aandeel van Telfort is daarin niet meegenomen.

Het aandeel mobiele abonnementen van Tele2 is het grootst in de groothandel en het onderwijs. Ook Telfort (5 procent) en T-Mobile (26 procent) hebben hier een relatief groot aandeel.

Op basis van de penetratiegraad van de zakelijke mobiele providers is KPN nog wel de grootste partij. Vodafone is in gebruik op veertig procent van deze locaties en T-Mobile bij twaalf procent.

Begin vorig jaar was al zichtbaar dat Vodafone nadrukkelijk aan de weg aan het timmeren was op het gebied van vaste telefonie. Die ontwikkeling heeft zich volgens de onderzoekers nadrukkelijk doorgezet in de loop van 2013. In de meeste branches scoort Vodafone voor vaste telefonie een penetratie die dicht bij het marktgemiddelde (8,4 procent) ligt. Uitschieters naar boven zijn IT, telecom & utilities (14 procent), de dienstverlenende sector en het onderwijs.

KPN blijft voorlopig nog wel een tijdje marktleider voor vaste telefonie. Ruim 61 procent van de bedrijfsvestigingen schakelt KPN in, een kleine drie procent maakt gebruik van het KPN label Telfort. In het Telfort-percentage is ook Atlantic Telecom opgenomen. Bij bouwbedrijven scoort KPN ver bovengemiddeld, hier is driekwart klant bij KPN voor vaste telefonie. De overheid is met 51 procent het segment waar KPN het slechtst scoort.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond