Deel dit artikel
-

VoIP-markt groeit maar mondjesmaat

VoIP is slechts een bijproduct voor KPN en de kabelaars. Er valt weinig geld mee te verdienen en dat is terug te zien in de magere groeicijfers van de Nederlandse VoIP-markt.

Het aantal Nederlandse VoIP-aansluitingen bij de consument kende in het vierde kwartaal van 2008 een kleine groei van 4,4 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Eind vorig jaar bleef de teller steken op 3,11 miljoen aansluitingen. Op jaarbasis was er sprake van een groei van 18,4 procent. Dat bljikt uit een rapport van Telecompaper.

Crisis

Kamiel Albrecht, analist bij Telecompaper, sprak in het derde kwartaal van vorig jaar nog de verwachting uit dat de Nederlandse VoIP-markt een kwartaalgroei van zeven procent zou kennen. "Dat is uiteindelijk niet gehaald. Het blijft speculeren, maar waarschijnlijk was dat deels de economische crisis die er aan zat te komen", aldus Albrecht.

In het derde kwartaal was Albrecht ook verrast door de lage groei van 5,1 procent: "Dat kwam toen voor een deel door de kabelaars die niet goed hebben gescored."

Geld

Maar de belangrijkste reden voor de teleurstellende groeicijfers denkt Albrecht toe te kunnen wijzen aan de providers. "Zij richten zich op de verkoop van digitale televisie of internet. Daar valt geld mee te verdienen. Met VoIP valt er niet zoveel geld te verdienen. Dat zal ermee te maken hebben", speculeert de analist.

Bijproduct

Hij vervolgt: "VoIP is een bijproduct is voor KPN en de kabelaars. Zij kunnen meer geld verdienen aan andere dingen." Albrecht somt de voorbeelden op: "UPC profileert zich met het snelste internet. Ziggo richt zich op digitale televisie. KPN doet wat ze doet, kent ook geen specifieke marketing of reclame voor VoIP."

De kleine groei komt vooral van DSL-providers. Hun klantenbestand groeide met 5,4 procent, dat van de kabel met maar 2,9 procent, het laagste groeicijfer sinds het derde kwartaal van 2004. VoIP over DSL groeide op jaarbasis met 28,6 procent tot 1,6 miljoen op 31 december 2008. VoIp over kabel groeide met 15,6 procent tot 1,449 miljoen.

De markt voor vaste telefonie als geheel groeide met iets meer dan 35 duizend aansluitingen in het vierde kwartaal tot 5,86 miljoen: er zijn nog 2,358 miljoen traditionele lijnen. Op jaarbasis nam het aantal lijnen af met bijna 490 duizend, ofwel 20,7 procent.

KPN breidde zijn marktaandeel bij IP-telefonie uit tot 1,086 miljoen gebruikers, doordat het in het vierde kwartaal 56 duizend klanten toevoegde. Ziggo kreeg er 15 duizend klanten bij tot 803.500. Nummer drie, UPC, meldde 21.800 netto aansluitingen en sloot het vierder kwartaal af met 572.400 gebruikers.

Bron foto: comedy_nose (CC)

Deel dit bericht

5 Reacties

Martijn Meyer

Het is onvoorstelbaar dat VOIP ofwel SIP niet aanslaat. Zelf maak ik naast mijn Vodafone abonnement (voor mobiele nummers) gebruik van de Budget Phone Card waarmee ik zakelijk naar vaste nummers bel. Voor 12 euro onbeperkt bellen naar vaste nummers. Hiermee druk je de kosten enorm. Op de Nokia E71 zit een SIP client waarmee je zeer makelijk kan switchen tussen bellen via GSM (mobiele nummers) of internet (vaste nummers. Heb je geen E71 dan dowload je Nimbuzz of Fring.

Bas Groot

De trage groei zal waarschijnlijk ook te maken hebben met de matige betrouwbaarheid en soms slechte geluidskwaliteit van VoIP. Op termijn zal dat wel beter worden natuurlijk, maar je kunt vaak aan de telefoon al horen dat je een bedrijf aan de lijn hebt dat VoIP gebruikt. Dus voor veel bedrijven geen optie. En voor consumenten is het teveel gedoe zolang het niet standaard actief is. En KPN kan er niet alleen weinig mee verdienen, de gratis belminuten van VoIP kannibaliseren op hun eigen markt voor betaalde belminuten, dus zij hebben geen haast zolang de markt niet ontwikkelt. Het zijn vooral internetproviders die er baat bij hebben, een vaste inkomstenbron erbij, omdat zij de infrastructuur toch al grotendeels hebben en nu voor 2 doelen gebruiken. 

Joost Smits

Ik weet niet of dit artikel wel helemaal correct is. Bij mijn weten gebruikt het gros van de concurrenten van KPN het zogenaamde "VoDSL" protocol om de telefoontjes via een DSL lijn naar de centrale te krijgen. Dat is geen SIP, en moet er ook niet mee worden verward. Door die VoDSL, en de betrouwbaarheid van de kwaliteit van de verbinding, is er minder behoefte aan SIP/VOIP. Toch gaat het wel degelijk om een Voice over DSL toepassing die anders is dan het koperen draadjes-bellen uit het verleden. Laat dus niet de conclusie zijn dat Nederlanders nog rechtstreeks op die koperen draadjes zitten te bellen, en vastzitten aan KPN.

Bouke Majoor

Dat er nog altijd twijfel bestaat over de kwaliteit van VoIP is niet terecht. VoIP heeft zich de jaren uitermate goed ontwikkelt en mag nu echt wel gezien worden als
een volwaardig product. Ik denk dat de groei achterblijft aangezien VoIP telefonie bij veel mensen nog niet bekend is, en zeker niet als een kwalitatief hoogstaand product terwijl dit nu echt wel het geval is. Nu er steeds meer berichtgevingen over VoIP telefonie komt zal dit gestaag een omslagpunt bereiken.

VoIPmarkt.nl

Dat bedrijven als KPN zelf geen marketing voor VoIP doen is vanzelfsprekend, ze hebben nagenoeg een monopoly op het ISDN netwerk dat veel meer oplevert. Daarbij moet wel gezegd worden dat VoIP de absolute toekoemst bied voor telefonie, het is slechts een kwestie van tijd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond