Deel dit artikel
-

Volautomatisch verpakkingssysteem voor e-commerce

Het Rotterdamse bedrijf Buhrs en Siemens hebben met 1,8 miljoen euro aan eigen middelen en Europees (Eureka) onderzoeksgeld een volledig geautomatiseerd verpakkingssysteem voor de e-commerce distributiebedrijven ontwikkeld.

Het IBS (Intelligent Boxing System) is geschikt voor het verpakken van onder meer boeken, tijdschriften, cd’s en video’s die binnen 48 uur verstuurd moeten worden. “Nu gebeurt dat vaak nog met de hand of semi-automatisch,” zegt woordvoerder Ad Linssen van Buhrs. “Met het IBS kunnen grote hoeveelheden artikelen waar veel vraag naar is snel worden ingepakt. De inhoud van de verpakkingen varieert per geadresseerde en de doos wordt automatisch op die inhoud afgestemd, bijvoorbeeld de nieuwste cd van Norah Jones samen met het boek van Harry Potter.”

Het systeem stelt een doos samen uit drie kartonnen. De producten worden daar automatisch in geplaatst met behulp van zogenoemde feeders, apparaten waar grote hoeveelheden cd’s of boeken in kunnen worden gestapeld. De doos wordt ook automatisch gesloten, voorzien van adres en factuur, en dichtgelijmd. Per minuut kunnen vijftig dozen worden gevuld, gelijmd en gelabeld. Iets dergelijks was tot nu toe nog niet op de markt.

Voor het systeem heeft Siemens een eigen besturingssysteem Simotion ontwikkeld. Zowel Siemens Nederland als Duitsland hebben meegewerkt aan de software.

Buhrs-Fulfillment Systems BV (BFS), de vestiging in Utrecht die de verpakkingsystemen verkoopt, heeft reeds een geïntegreerde oplossing bij L’Ecole des Loisir in Frankrijk geleverd voor de distributie van schoolboeken. “We hebben het systeem uitgebreid getest en aan klanten getoond, en nu de markt weer aantrekt, merken we dat de belangstelling verder toeneemt,” zegt Linssen.

Linssen denkt dat het systeem vooral geschikt is voor grote online leveranciers als Bol.com en Amazon.com die in korte tijd flinke hoeveelheden artikelen moeten versturen. “Uiteraard kun je niet alle artikelen uit het magazijn op deze manier verpakken, maar voor veelgevraagde producten wordt wel flinke tijdwinst geboekt.”

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!