Deel dit artikel
-

Volkswagen steekt miljarden in digitalisering

VW Group investeert 3,5 miljard euro in de digitalisering van zijn portfolio. Op korte termijn maakt het samenwerkingen met en overnames van softwarebedrijven bekend. Dat moet de basis leggen voor de routekaart tot 2025.

Gisteren maakte hoofdstrateeg Michael Jost van Volkswagen daartoe de plannen bekend. Vooralsnog klinken die plannen vrij algemeen. Aan de basis ligt het idee dat een auto een computer is op wielen en dat software en hardware gescheiden zijn maar samenwerken in een open ecosysteem.

Jost vertelt dat op dit moment 1,5 miljoen voertuigen uit de VW Group met internet kunnen praten via VW Connect. Vanaf 2020 moeten alle vijf miljoen wagens die dan van de lopende band rollen met het moederschip kunnen praten.

Om dat mogelijk te maken is ook een belangrijke administratieve drempel genomen. VW’s contracten met dealers staan het concern ook niet meer in de weg om direct te communiceren met de eindklant. Bijvoorbeeld om een afspraak te maken voor een onderhoudsbeurt.

“Dit is de grootste verandering van de bedrijfsprocessen in de geschiedenis van het bedrijf.”

Het autoconcern maakte gisteren ook bekend dat het een autodeeldienst lanceert onder de naam ‘We Share’. Dat gaat volgend jaar van start in Berlijn met een vloot van tweeduizend elektrische wagens in Berlijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond