Deel dit artikel
-

Volvo: Mediabudget voornamelijk naar YouTube

In een fundamentele verschuiving van zijn mediabudgetten geeft Volvo nu drie keer meer geld uit aan niet-traditionele, lees: digitale, reclame. YouTube is hierin leidend.

Voor de nieuwe campagne ‘A New Beginning’ besteedt het Zweedse automerk eenderde van zijn mediabudget aan reclame op digitale kanalen. Dat is een combinatie van onder meer Facebook en Twitter, maar vooral Googles videosite.

De Zweden gaan een tandje lager qua ‘zenden’ en schakelen over op ‘seeden’, het voeden van discussies op social media.

In een interview met The Drum zegt marketingbaas Alain Visser dat zijn bedrijf qua omvang van de budgetten niet kan concurreren met de grote Duitse merken. En dus moet hij slim zijn. Slim betekent in zijn opvatting: groot inzetten op online.

Die omschakeling maakt deel uit van een bedrijfsbrede heroriëntatie op zakendoen. Volvo besloot eind vorig jaar te breken met de conventionele marketingmethoden. Het bedrijf doet niet meer mee aan beurzen, zet minder in op televisie en schrapt bijna alle vormen van sponsoring. Op de Ocean Race na.

De trailer van de nieuwe videocommercial staat sinds gisteren live:

Accepteer analytische cookies en tracking cookies om deze video te bekijken.

Foto: Gerry Lauzon (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Ronald-Henk Ritsma

Interessante en positieve ontwikkeling van Volvo. Alleen kan Volvo hun online reclame blijkbaar nog wel verder optimaliseren als je kijkt naar het aantal keren dat de video bekeken is op Youtube. Adverteren op Youtube op de huidige manier heb ik zo mijn vraagtekens bij, wekt alleen maar irritatie bij gebruikers. Je moet entertainment bieden (huidige video is niet spannend genoeg) en/of samenwerken met vloggers en/of subtiel reclame maken. Ben benieuwd naar hun voeden van de discussie op social media.

Ronald-Henk Ritsma
Strategie consultant digital transformation & customer centricity

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond