Deel dit artikel
-

Voornamelijk klachten over vervoersdienst Bolt

‘Chauffeur accepteert rit, maar beweegt niet. Net alsof ie nog ligt te slapen.’ Het is een van de vele negatieve reacties die Uber rivaal Bolt in Nederland krijgt.

Te oordelen naar de reacties bij Trustpilot heeft het Estse mobiliteitsbedrijf Bolt het bij de meeste Nederlandse (ex) gebruikers volledig verbruid.

Bolt is sinds 2020 actief op de Nederlandse markt. Het bedrijf bestaat echter al veel langer. In 2015 werd de Nederlandse markt al eens verkend, maar toen bleek de tijd nog niet rijp te zijn. In 2020 begon men in Amsterdam en Haarlem. Er hadden zich destijds in korte tijd al een kleine duizend chauffeurs gemeld.

Bolt is in Nederland lang niet zo zichtbaar als in sommige Duitse steden, waar je bijna struikelt over geparkeerde elektrische steps.

Anno 2022 rijdt Bolt hoofdzakelijk in de Randstad, met Leiden als enige uitzondering.

Het kan natuurlijk zijn dat tevreden klanten geen beoordelingen achterlaten, maar de negatieve reacties bij Trustpilot overheersen.

Een veel voorkomende klacht is dat ritten die per app worden aangemeld alsnog worden geannuleerd. Het vermoeden bestaat dat chauffeurs toch vooral ritten willen die voldoende opleveren.

De gratis eerste rit bij Bolt blijkt onder chauffeurs in elk geval niet populair. Soms weigert een chauffeur, maar annuleert hij zelf niet om te voorkomen dat zijn rating wordt verlaagd.

Prijzen die worden opgegeven wijken nogal eens af. ‘Niet eens 1 ster waard. Meer dan 200 euro betaald voor nog geen rit van 25 minuten. Bolt wilt hierin niet tegemoet komen,’ zo luidt een van de klachten.

Ondanks de klachten, heeft het bedrijf volgens country manager Lars Speekenbrink naar eigen zeggen een solide marktaandeel behaald. Ook in de komende jaren wil Bolt in Nederland op een stabiele manier doorbouwen.

Wat betreft de kritiek reageert Bolt als volgt: ‘Het afgelopen jaar is een nijpend tekort aan chauffeurs op de Nederlandse taximarkt ontstaan. Tegelijkertijd is de vraag naar ritten nog verder gegroeid. Dit kan in sommige gevallen leiden tot een verminderde ervaring voor klanten. Denk hierbij aan hogere prijzen en langere aanrijtijden.

Taxichauffeurs bij Bolt zijn zelfstandig ondernemers. Om de chauffeurs keuzevrijheid te geven, krijgen zij volledige informatie over hun volgende rit te zien voordat ze deze accepteren, inclusief prijs, ophaalplek en bestemming.

Voordat ze een rit accepteren, krijgen chauffeurs details over hun volgende rit, inclusief de geschatte tijd en afstand tot het ophaalpunt. Ze hebben het recht om de rit te accepteren of af te wijzen. Als ze de rit echter annuleren nadat ze deze eerder hadden geaccepteerd, vragen we onze klanten om dit aan ons te melden via ons in-app-systeem, zodat we dit verder kunnen onderzoeken.

Om deze reden starten we bijvoorbeeld vanaf maandag met een speciaal programma waarbij chauffeurs die een redelijke hoeveelheid ritten aannemen en uitvoeren, een waterstof lease-auto kunnen winnen.

We communiceren regelmatig met onze klanten. Als ze klachten hebben, kunnen ze voor de afhandeling daarvan altijd terecht in ons in-app-systeem. We nemen alle klachten zeer serieus en doen er alles aan om ze op te lossen.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond