Deel dit artikel
-

Vorig jaar toename online marketing in VS, maar nu voorzichtigheid

Adverteerders in de Verenigde Staten hebben vorig jaar 24 procent meer uitgegeven aan online marketing. Dit zegt de Association of National Advertisers (ANA), de belangenvereniging van adverteerders. Het aantal bedrijven dat online ging adverteren steeg met 13 procent. Toch is er minder animo om ook dit jaar meer uit te geven aan online marketing, slechts 41 procent gaf aan dit van plan te zijn.

Het onderzoek is gehouden in de periode april tot en met juni van dit jaar, gevolgen van de aanslagen in de Verenigde Staten komen daarom niet in het onderzoek aan de orde. Van de 315 leden van de ANA, die gezamenlijk honderd miljard dollar uitgeven aan marketing-communicatie, gaven er 93 antwoord op de vragen.

De respondenten zeggen dat ze vorig jaar gemiddeld 2,4 miljoen dollar hebben uitgegeven aan online reclame, een stijging van 24 procent ten opzichte van 1999. Tegenover Internetnews.com zegt de ANA dat het budget voor online advertising bij de ondervraagden ongeveer 2,8 procent van het totale marketingbudget beslaat. Dit betekent nauwelijks een toename in vergelijking met 1999. Van de ondervraagden zegt 41 procent dat het dit jaar het budget voor online marketing zal verhogen, een afname ten opzichte van het voorgaande jaar. Hoeveel twijfelaars er onder het resterende deel zijn te vinden gaf de ANA niet aan.

Uitgaven aan het opzetten en onderhouden van een site stegen in vergelijking met 1999. De ondervraagden besteedden gemiddeld 665 duizend dollar aan het opzetten van een site (een groei van 24 procent) en gaven vervolgens 691duizend dollar uit aan het onderhouden ervan (17 procent groei). Het gemiddelde aantal websites per adverteerder steeg van 6,1 in 1999 naar 9,7 in 2000.

Van de bedrijven die vorig jaar nog niet online verkochten zegt 52 procent dat het dit waarschijnlijk ook niet zal gaan doen, een stijging van 19 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Van de ondervraagden zegt 37 procent dat er prijsdifferentiatie toegepast wordt bij on- en offline verkoop, een toename van 16 procent. De zorgen over online privacy zijn vorig jaar toegenomen, aldus de ANA. Ongeveer de helft van de ondervraagden zegt nu nog namen die via de website zijn verkregen te koppelen aan de offline databases, het voorgaande jaar was dit nog 90 procent. Ook het aantal malen waarin bezoekers gevraagd wordt om zich te registreren is afgenomen, met 17 procent.

Het belangrijkste doel met online marketing is het ontwikkelen en stimuleren van merkentrouw, aldus de ondervraagden. De meest gebruikte vormen van online advertising zijn banners en buttons (92 procent), search engine marketing (75 procent), sponsorships (70 procent) en e-mail marketing (66 procent). Sponsorships en search engine marketing wordt volgens de ondervraagden minder vaak toegepast, respectievelijk een daling van 11 en 9 procent, e-mail marketing juist meer (plus 7 procent).

Overigens worden de conclusies dat sponsoring en search engine marketing minder vaak worden toegepast door andere onderzoeken juist tegengesproken. Eind vorig jaar meldde het Interactive Advertising Bureau dat sponsoring juist de sterkst groeiende vorm van online advertising is. Volgens Jupiter MMX zijn de pay for placement zoekmachines, een vorm van search engine marketing waarbij een bedrijf betaald voor een hoge vermelding binnen de zoekresultaten, juist sterk in opkomst.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond