Deel dit artikel
-

VW wordt concurrent Uber met merk MOIA

De Volkswagen Group gaat onder de merknaam MOIA Uber-achtige vervoersdiensten op de Europese markt introduceren. Dat komt in de VW-organisatie naast grote namen als VW, Audi, Porsche en Skoda te staan.

Met een budget van honderden miljoenen euro’s doet VW Group een gooi naar een positie op de markt voor on demand vervoersdiensten. Vanochtend presenteerde MOIA-CEO Ole Harms zijn plannen tijdens het congres Techcrunch, dat nu in Londen plaatsvindt.

Harms begint per 1 januari met een team van vijftig man in Berlijn en wil daar binnen enkele maanden al met publieke proeven beginnen, evenals in Hamburg. Als de plannen uitkomen zoals voorgerekend dan kan het nieuwe bedrijf uitgroeien tot een miljardenbusiness, tekent de Financial Times op.

Na Berlijn en Hamburg gaan andere Europese steden kennismaken met een taxi-app. Het gaat om taxi- en autodeeldiensten. In eerste instantie met menselijke chauffeurs maar uiteindelijk komt er ook een carpooldienst met elektrische autonoom rijdende shuttles. Die moeten het gat tussen persoonlijk en openbaar vervoer gaan invullen.

MOIA voert inmiddels gesprekken met vertegenwoordigers van twintig grote steden. Met hen worden de voorwaarden besproken waaronder het zijn vervoersdiensten binnen de wettelijke mogelijkheden kan aanbieden. Uber werkt precies tegenovergesteld; begint eerst en handelt daarna de consequenties daarvan af.

De presentatie vanochtend van Ole Harms op Techcrunch Disrupt:

Accepteer analytische cookies en tracking cookies om deze video te bekijken.

Foto: Techcrunch (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Techbie

Volkswagen doet al zoiets met Shuttel in Nederland

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond