Deel dit artikel
-

Waarschuwingen en optimisme rond mogelijke IPO Google

correctie – Zoekmachine Google staat op het punt om zijn langverwachte beursgang aan te kondigen. De beurslancering wordt misschien wel de belangrijkste sinds die van Netscape in augustus 1995. Analisten verwachten dat het bedrijf op ten minste 25 miljard dollar gewaardeerd zal worden.

De beursgang zal volgens analisten een positief effect hebben op de aandelenmarkten. Een succesvolle beursgang van Google kan het vertrouwen in de effectenmarkten definitief herstellen.

The Wall Street Journal wist deze week te melden dat zakenbanken Credit Suisse First Boston en Morgan Stanley zijn uitgekozen om de beursgang te begeleiden. Sommige beursgenoteerde zoekbedrijven profiteerden maandag al van de geruchtenstroom. De koers van Ask Jeeves steeg met 7 procent, die van InfoSpace met 2 procent.

Google heeft tot nu toe nooit haast gemaakt met de beursgang. Lange tijd was ook het zakelijke model van het bedrijf onduidelijk. Inmiddels zou Google tussen de 500 en 1 miljard dollar per jaar aan omzet genereren met een winst die wordt geraamd op 150 tot 350 miljoen dollar. Het gros van die verdiensten komt van advertenties, een markt die weer in de lift zit.

Google is nu nog een besloten vennootschap, met als grootste investeerders Kleiner Perkins Caufield & Byers en Sequoia Capital. Daarnaast hebben de Stanford Universiteit, Andy Bechtolsheim, medeoprichter van Sun Microsystems (tegenwoordig van Cisco Systems), en Ram Shriram van Junglee en Amazon.com een belang in de firma.

Oprichters Sergey Brin en Larry Page zullen na de beursgang multimiljardair worden. Zij bezitten naar verluidt dertig tot veertig procent van de aandelen.

Anderen waarschuwen voor al te veel optimisme. Google staat volgens hen niet langer op eenzame hoogte. “De grootste bedreiging van Google is Google zelf,” zegt zoekmachinekenner Henk van Ess van Voelspriet. “Google bedenkt steeds variaties op hetzelfde kunstje: hoe populair en belangrijk is een website? Met deze subjectieve aanpak oogsten ze tot nu toe veel waardering. Maar makers van website weten steeds beter hoe ze Google kunnen manipuleren. De antwoordenlijstjes bevatten helaas steeds vaker rommel.”

Van Ess noemt Yahoo, MSN en een aantal kleinere zoekmachines als mogelijke concurrenten. “Zij kiezen steeds vaker voor de aanpak van actualiteit: websites worden vaker geïndexeerd dan bij Google. Microsoft trekt heel veel geld uit voor zoeken. MSN Search is uitgebreid met honderden nieuwe medewerkers. Zoeken moet overal in de Microsoft producten terugkomen en vooral simpel en snel.”

Tot de onverwachte concurrenten behoren volgens Van Ess onder meer Eurekster, die aan doelgroepen zoeken doet: “Vogelliefhebbers zoeken anders dan loodgieters, die op hun beurt weer anders zoeken dan trampolinespringers. Zou het niet mooi zijn om precies te kunnen zien wat gelijkgezinden zoeken?”

En dan is er ook nog de Open Directory, waarbij websites niet meer groen en rijp door elkaar staan, maar door redacteuren zijn bekeken.

De verwijzingen bij Teoma worden gewikt en gewogen op relevantie in kleinere gemeenschappen. Het Australische Mooter bestudeert het klikgedrag van zoekenden en zet de resultaten in clusters neer.

Of deze zoekdiensten Google kunnen verslaan moet uiteraard nog worden afgewacht, maar ondenkbaar is het niet: tot 1999 leek immers ook AltaVista onverslagen.

29 april 2004, 13.45 uur – correctie: Google haalt niet 25 miljard op, maar zal naar verwachting op 25 miljard gewaardeerd worden. 


Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!