Deel dit artikel
-

Wal-Mart: ‘Geen RFID? Twee dollar boete’

’s Werelds grootste retailer, de Amerikaanse keten Wal-Mart, verplicht toeleveranciers om RFID-chips aan pallets te bevestigen. Nalatige leveranciers betalen 2 dollar per pallet extra.

Sinds 2003 experimenteert Wal-Mart in Amerika al met de digitale opvolger van de barcode, de RFID-chip. Tot op heden stelt het bedrijf het gebruik van die chips echter niet verplicht bij zijn 15.000 toeleveranciers aan de supermarktwinkels. Daarin begint nu gestaag verandering te komen.

Vanaf eind deze maand gaat Wal-Mart het gebruik van deze chips, die draadloos op afstand worden uitgelezen, verplicht. Leveranciers die geen pallets leveren met RFID-elektronica moeten 2 dollar extra betalen. Voor dat geld plakt Wal-Mart zélf de chips op de pallets.

Information Week meldt dat deze handelswijze vooralsnog enkel geldt bij Wal-Mart-dochter Sam’s Club. Sam’s Club is een groothandelsketen waar veelal MKB’ers klant zijn. Artikelen liggen in dozen en op pallets opgestapeld, productschappen zijn er niet. De groothandelsketen met 700 filialen draagt voor 12 procent bij aan de omzet van het Wal-Mart-concern.

Na succesvolle introductie bij Sam’s Club zal Wal-Mart naar verwachting ook bij zijn retailketen het gebruik van RFID-chips verplicht stellen. In oktober 2009 moeten alle pallets in alle distributiecentra van RFID zijn voorzien. Vermoedelijk zal het niet voor 2010 lukken om ook alle afzonderlijke producten van chipjes te voorzien.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond