Deel dit artikel
-

Wannahaves verdubbelt omzet

Wannahaves zegt dit jaar de omzet te hebben verdubbeld. Het bedrijf verwacht binnenkort break-even te draaien, "veel eerder" dan bij de start gedacht. Ook zegt Wannahaves dat er interesse is in het buitenland voor het concept.

Wannahaves is in september 2000 gestart als televisieprogramma. In het programma worden lifestyle producten, reizen en gadgets onder de aandacht gebracht, Wannahaves richt zich hiermee op mannen. Al snel kreeg het programma een evenknie op internet, daarna volgden onder de vlag van Wannahaves ook direct mailing, een magazine, mobiele diensten, een creditcard (samen met Diners Club) en evenementen (waaronder partyconcept Vonk).

De database van Wannahaves bestaat momenteel uit 110 duizend actieve leden, meldt het bedrijf, dat tevens claimt in november op de site 610 duizend unieke bezoekers te hebben gehad. Het bedrijf zegt dat het magazine bij het eerste nummer winstgevend was en dat de kaarten voor Vonk binnen een week waren uitverkocht.

Cijfers over omzet geeft Wannahaves niet prijs, wel meldt het dat de omzet dit jaar "verdubbeld is" in vergelijking met 2001. "Aanvankelijk gingen we er bij het schrijven van het businessplan in 2000 vanuit dat we in de zomer van 2003 break-even zouden draaien", zegt Richard de Booij, ceo van Wannahaves. "Die doelstelling bereiken we nu al veel eerder." Hij zegt ook dat er belangstelling in het buitenland is voor het concept van Wannahaves. "Er zijn concrete contractgesprekken met RTL in Engeland en er is serieuze interesse vanuit Duitsland om ook daar het multimedia concept van Wannahaves op te zetten."

Deel dit bericht

14 Reacties

daan

Hulde dat eeen puur internetconcept met interessante crossings naar andere media in deze tijd toch nog weet te overleven. In essentie is Wannahaves gelijk aan TellSell en al die andere verkoopkanalen op televisie, maar de manier waarin men het weet te brengen is toch succesvol gebleken. Vooral de combinatie van uitzendkanalen (internet en televisie) doet het goed. Het is ook echt een concept dat zich leent voor interactieve televisie. Wanneer ik naar het buitenland kijk, zie ik zeker kansen voor Wannahaves aldaar. micchien met kleine aanpassingen voor specifieke zaken die in die markt spelen, maar in in grote lijnen gelijk aan het huidige concept. Trouwens, nu is Wannahaves in mijn ogen een echt mannenprogramma. Zou men zoiets ook niet voor vrouwen kunnen realiseren. Ik weet dat er al vele programma's zijn voor vrouwen, maar gelijksoortig aan Wannahaves zie ik nog niet in enige programmering.

Boris

Wannahaves is inderdaad een aardig concept dat zich in de afgelopen jaren behoorlijk heeft ontwikkeld. Als een van de weinigen lossen zij de multimediale belofte in. Berichten als; "omzet verdubbeld" en "binnenkort break even" zeggen natuurlijk helemaal niets als je geen cijfers over deze omzet prijsgeeft. Daarnaast lijkt het mij wel interessant om deze cijfers af te zetten tegen de gedane investeringen. Nogmaals; niks te nadele van het concept maar op basis van deze minimale berichtgeving lijkt het mij wat voorbarig om de vlag uit te steken.

Bite me

Ik geloof in het concept.Ik geloof in de manier hoe het gebracht wordt.Maar ik geloof nog meer in wie het brengt.Dus haal aub Fabienne terug!Sinds Fabienne weg is, kijk ik niet meer.Koop ik ook niet meer. Dus Wannahaves doe jullie zelf, jullie omzet en mij een plezier.I wanna have Fabienne back.

A.Treur Jr.

Een absoluut voorbeeld van whisfull thinking. Een aardig ogende multimedia opzet dat klopt, maar zo afhankelijk van derden dat bij het wegvallen van het magazine (nu Agro straks NTG) en vooral het TV programma op de HMG zenders met een kijkdichtheid van jawel zeker 0,8%, slechts een wankel webconcept overblijft. Het zal in deze configuratie ook nooit verder reiken dan dit magere perpectief. Het is immers niet laagdrempelig genoeg en teveel advertising driven. Zolang het gaat om het displayen van koopTV achtige merk en productpositionering in plaats van technieken en/of ontwikkelingen en echte trends waar de consument iets mee kan zal men ook niet verdere reiken dan slechts een marginaal deel van de early adaptors markt. Ik denk dan ook dat het concept nu wordt opgepoetst om verkocht te kunnen worden aan andere uitzendlanden. Bij voorkeur voordat men elders (TV) de stekker uit het concept haalt.

andy

Okay mijn reactie: "ik geloof er helemaal niets van", was niet voldoende voor publicatie. Dus dan maar iets meer schrijven. Ik leg hier een stelling neer die ik niet kan staven met bewijzen maar enkel gebaseerd is op veronderstellingen. Ik heb wel ooit contact met hen gehad en wat inside info (ruim een jaar geleden) maar meer dan dat niet. Dus als ik ongelijk heb dan lees ik dat graag. Wannahaves is ooit begonnen als een puur ecommerce initiatief. Produkten verkopen via een website. Daarbij zou de site ondersteund worden door een TV-programma en alle mogelijk denkbare communicatie-uitingen. Hulde aan de CEO om tijdelijk in te zien dat dit niet zou gaan werken. Het beleid werd omgegooid. In plaats van dat de omzet zou moeten komen uit de verkoop van artikelen is het gehele concept inmiddels omgetoverd. Wil je je artikelen plaatsen bij wannahaves dan moet je daarvoor betalen. Niet altijd in harde cash maar door bv. een x-aantal items gratis beschikbaar te stellen. Om terug te komen op: "ik geloof er helemaal niets van." Wel… ik denk dat er misschien wel een behoorlijke omzet gedraaid zal worden maar verwacht niet dat die omzet uit aankopen via de site komt. De illusie die gewekt wordt is dat Wannahaves ooit begonnen als een internet initiatief, succesvol is. En dat is het dus helaas nog steeds niet. Inkomsten komen overal vandaan maar niet door de verkopen via het web. Maar nogmaals. Hulde aan de directie want het is knap om het roer om te gooien en van een bedrijf gewoon een winstgevende onderneming te maken. Al moet je bij wijze van spreken je voorraad wannahaves op de markt verkopen.

A.Treur Jr.

De veronderstellingen van Andy 'opvakantie.nl zijn zo goed als juist. Alleen er is geen winstmodel.De configuratie is op zich leuk maar niches worden niet gevormd door de producent maar door de bereidheid van een deel van de consument om daar (te) veel voor te betalen. Multimediale verdien modellen ontstaan pas als het product of de dienst laagdrempeliger gepostioneerd word. Dan pas zal de consument naar het programma willen kijken (per abuis vermelde ik eerder een kijkdichtheid van 0,8 % wat moet zijn 0,3%) een echte online aankoop willen doen (zelf 'clearen' van deze online aankopen is helemaal niet interessant of winstgevend)of het magazine aanschaffen. De synergie die je normaal gesproken kan verwachten uit zo'n cross media model als de directie over alle kanalen door 1 partij gevoerd wordt. Wannahaves zal blijken niet meer dan een huwbare dochter te zijn die niet zwanger kan worden.

Tim Wijnen

Als start-up internetbedrijf cross-media bedrijven riekt naar participatie door Endemollen…

Martijn

Wat Daan zegt klopt niet helemaal naar mijn mening, het is zo dat wannahaves informatie verstrekt over artikelen met opzich niet de bedoeling om het te verkopen voor eigen belang, ze verstrekken de informatie over de prijzen erbij mocht je de producten voor ze over praten intressant vinden. Meestal geven ze ook niet eens een tarievenlijst maar verwijzen ze naar de website van het product.

A.Treur

Even kijken? Hoe zat het alweer? Met ingang van 1 november is het tv programma van multimediaproject Wannahaves met een nieuwe presentatieduo (Joris Lutz & Rene Vervoorn)elke dag terug te vinden om 14.30 uur op het teleshopkanaal van Net5 met een herhaling in de nacht. Voorheen werd het in de avonduren bij Yorin en RTL5 uitgezonden. Een hoge kijkdichtheid heeft het programma nooit weten te halen: 0,5% op 13+ en de hoogste score was 0,9% gemiddeld op Wannahaves doelgroep mannen 2034 jaar De vraag is of de doelgroep jonge mannen in voldoende mate nu wel op '' vrouwenzender" Net5 zullen inschakelen op incourante tijdstippen….. En vraag 2: zullen de wel aanwezige kijkers genoeg kopen in de (virtuele) winkel van Wannahaves ?

whazzup

Ik kijk niet meer sinds die 2 nieuwe presentators. Vind het helemaal niks met Joris Kluns endoos vervoorn. Daarvoor was het nog wel interessant maar zo,n programma valt of staat met depresentatie.groet

ElMariachi

Wannahaves koopt zendtijd net als Harry Mens. Wannahaves verkoopt haar ingekochte bereik door aan dienstverleners en fabricanten die in het umfelt van een programma/site/magazine als Wannahaves denken een premium of niche doelgroep te vinden. Het verdient haar geld door redactionele kosten, mediakosten en bedrijfskosten door te belasten aan deze adverteerders.  Wat ze dus slim doen is een aankoop-keten creeren via drie mediatypes en hetzelfde bereik op deze media verdrievoudigen. Zo creeren ze het kwalitatieve bereik.  Prima businessmodel. Enige valkuil is dat ze te hard-sell worden en te weinig de doelgroep aanspreken op de behoefte om erbij te horen of erboven te staan…. dat is toch de kern van Wannahaves. 

a treur jr

elmariachi: dat is nou juist de crux. De uitgangspunten van Wannahaves zijn geheel weg zodat het nu nog maar een tellsell product is geworden met dure TV exposure. In al die jaren is er geen gulden later euro winst gemaakt. De TV uitzendingen op Yorin gestaakt, het magazine opgezegd door Imca media, en een plek in de Bijenkorf die al helemaal nergens over gaat. Dit is geen crossmedia maar acrossmedia. Onsamenhangend en neit doelgrope gericht. Dus dat prima business model zie ik ff niet!

ElMariachi

het Businessmodel zit er wel degelijk, de uitvoering echter is te "plat".  Alles valt of staat met de presentatoren en financiering vh TV-deel. Met mw Vervoorn en dhr. Lutz is een stapje teruggedaan.. zij zijn namelijk slechts presentatoren en geen lifestyle "dragers". Ook de productie van de redactionele items kon niet meer betaald worden en zijn dus Sponsored content geworden. Daarmee gooi je je geloofwaardigheid het raam uit. Dus weg is het concept van trendsetten…  Bedrijven als Wannahaves hopen de formule te kunnen verkopen.. en daar pakken ze de miljoentjes om hun lease cabrio's en dure pandjes van te bekostingen. Wat Wannahaves wat teveel heeft gedaan is leunen op advertentieruimte-wederverkoop en te weinig op niche-penetratie. Dus heeft het de tent draaiende gehouden door het concept te grabbel te gooien… slecht voor de toekomst van het verkoopbare concept. Vergis je overigens niet, Wannahaves is een label van Liquid Thoughts New Media. En die hebben nog een paar andere conceptjes in verscheidene media. Ook deze concepten leunen op advertentiesuimte-wederverkoop, bartering en crossmediaal uitgeven en niche doelgroepen.

a treur jr

ElMariachi: Ik heb al eerder gezegd en dat herhaal ik, is dat het geen homogeen business is (geweest). Dit soort crossmedia producties kunnen alleen maar succesvol zijn als er één directie gevoerd wordt en als men de exploitatie van alle ook niet winstgevende maar synergie en business opleverende media zoals print en internet in één omzetmodel brengt met TV, radio en M-business en shops. Zonder dat blijft het een kansloze onderneming. Food for liquid thoutghts?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond