Deel dit artikel
-

Wazooky: trefwoorden automatisch beheren

Urbanology lanceert Wazooky, een tool waarmee het bieden op trefwoorden in zoekmachines (het optimaliseren van trefwoorden in betaalde zoekresultaten) vrijwel volledig geautomatiseerd wordt. Tot nu toe wordt het bieden op trefwoorden in Nederland eigenlijk alleen 'handmatig' gedaan.

Het Haarlemse Urbanology claimt in Nederland een van de eersten te zijn die met een ‘biedmanagement’-tool komt. In de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland wordt het al langer gebruikt. In die landen is het gezien de grote aantallen 'keywords' waarmee men werkt niet meer mogelijk om alle trefwoorden handmatig te optimaliseren. Meulemans verwacht daarom dat 'biedmanagement' op korte termijn ook in Nederland doorbreekt.

“Ook in Nederland bieden partijen steeds vaker op combinaties van trefwoorden. Als Amsterdams hotel is het alleen bieden op trefwoorden als Amsterdam en hotel bijvoorbeeld onbetaalbaar geworden. Hoe meer trefwoorden je als hotel inkoopt, hoe goedkoper de campagne uiteindelijk wordt. Daardoor zie je dus ook nieuwe keywordstrings zoals ‘+Amsterdam +hotel +low budget +citycenter’ ontstaan. Dat is op niet zo'n probleem, maar er staat wel tegenover hoe meer trefwoorden je gebruikt, hoe complexer het wordt om zo’n campagne te managen. Een bidmanagement-tool kan in zo’n geval uitkomst bieden,” legt Meulemans uit.

Met de Wazooky  ‘bidmanager’ van Urbanology wordt het managen van keywords in ieder geval een stuk efficiënter, is de stellige overtuiging van de directeur van Urbanology. “Het aantal te managen keywords en keywordstrings wordt namelijk niet langer beperkt, de trefwoorden zijn realtime te optimaliseren en er worden betere resultaten behaald met hetzelfde mediabudget,” zo vat Meulemans de voordelen van biedmanagement kort samen. Daarnaast biedt de biedmanagent-tool de mogelijkheid om trefwoordcampagnes te managen op meerdere zoekmachines tegelijkertijd.

Verder heeft Wazooky ook de intelligentie om te meten hoe goed een campagne loopt en hoe lang de campagne nog rendabel blijft. Loopt een campagne niet, dan meldt Wazooky zich automatisch af bij de zoekmachines waar de campagne loopt. “Het systeem zorgt ervoor dat je waar dat nodig is de beste positie krijgt, kijkt welke trefwoorden het best presteren en welke woorden de meeste kliks genereren. Maar het kan ook zo zijn dat je doordat je op de derde plaats staat juist een hoger rendement haalt. Ook daarvan stelt de biedtool je dan op de hoogte. Het systeem weet precies tot welke prijs per klik je kan gaan om de campagne nog rendabel te houden.”

Met het biedmechanisme waagt Urbanology zich ook op de markt van de zoekmachinemarketingbureaus. Meulemans verwacht dat ook zij uiteindelijk bidmanagementtools zullen gaan gebruiken omdat het managen van campagnes dus steeds moeilijker wordt. “Ik denk dat bidmanagement een hoge vlucht gaat nemen.”

Update: Ook zoekmachinemarketingbureau Checkit laat in een reactie weten dat het al langer biedmanagement-tools aanbiedt aan zijn klanten. 

Deel dit bericht

8 Reacties

Viper

zo'n tool werkt alleen als er direct gecommuniceerd wordt met de keyword lijsten van de zoekmachines. Tevens dien je over een historisch overzicht te beschikken. Dus een lijst van zoekopdrachten van tenminste een kwartaal om iets zinnings te kunnen zeggen. Als het ding realtime werkt.. dan moet het dus communiceren met de interfaces van de divers ppc systemen. Ik denk niet dat de zoekmachines die deze markt domineren zoals Google en Overture zomaar toegang geven aan een tool van derden. Ik ben dus benieuwd waar dat realtime vandaan komt, als ik iets verander in de bidmanager, wordt dit dan ook direct overgenomen in mijn campagne bij Google en Overture ? Als dat zo is, weten deze zoekdiensten dit dan ook, mag dat zo maar of kunnen ze dit dichtzetten. Als er geen communicatie is, hoe kan het dan realtime zijn? Tot slot moet ik als klant weten welke keyword, strings, en zoekopdrachten kliks scoren, stijgen en dalen en dat kan je alleen naar voren halen als je over deze informatie beschikt.

paul

Goed dat de PPC markt zich verder ontwikkelt! Ben wel benieuwd met welke tool deze partij werkt. Naar wij weten is er in Nederland slechts een partij die geautomatiseerd kan inloggen in het DTC van Overture en dat is Checkit.  Wazooky is dus niet de eerste met biedmanagement… Paul

Theo Maasdam

@viper: Die tools zijn er al een tijdje: Performics en GoToast (o.a.) hebben inderdaad direct toegang tot de bid-interfaces van PPC partijen. Goeie zaak dat Wazooky (leuke naam) dit nu in Nederland introduceert, een efficiency slag voor de PPC euro's.Denk dat het goed is om je puur op bidmanagement te specialiseren. Alle andere SEM bureau's zitten toch veel breder in page-ranking, consultancy etc. Als ik het goed begrijp is dit echt alleen Paid List management. 

Richard Boogert

@Paul,Maar Wazooky is wel de enige die het aanbied aan alle SEA-ers.

henk jansen

Iedereen die een tool ontwikkelt die voldoet aan de specs van Overture krijgt toegang. Bij Google is dit niet het geval. Nu moet je je afvragen of een partij die zelf sofware hiervoor schrijft en deze alleen inzet voor de eigen klanten wel een partij is die efficient met de middelen van de klant om gaat.  Immers deze tools zijn via internet zo te verkrijgen via een ASP model voor een laag bedrag per maand. De functionaliteit loopt in de pas met de wensen van de partijen die toch weer verder zijn, namelijk partijen in de VS. Het is zelfs de vraag of een partij die met name software ontwikkelt voor de Nederlandse markt wel de schaal heeft om snel te kunnen handelen en een goede prijs kan aanbieden.

Haico Lindman

Vragen aan Wazooky:1. klopt het dat jullie inderdaad toegang hebben tot de bid interfaces van Overture en Google (wordt me niet duidelijk uit jullie website), en ik vroeg me af, als dat zo is, verdienen zij er ook (extra) aan? Ik neem aan dat ze niet zomaar toegang geven.2. klopt onderstaand artikel over der herkomst van jullie naam? http://www.hyped.nl/hyped/archives/00001131.htm

Ric van Westhreenen

Het is een goede ontwikkeling in het belang van de adverteerder. De omvang van campagnes wordt dusdanig groot dat een stuk software veel efficienter campagnes kan beheren.  Volgens mij zijn er meerdere partijen in Nederland naast Checkit actief met Bied Management Tools (al dan niet zelf geschreven). AlterNET i-Marketing gebruikt dit soort tools ook als onderdeel van haar diensten.

M de B

"Hadden beroepen vroeger nog namen als advocaat of boekhouder of dominee. Groentensnijder of Algemeen Directeur. Ineens hadden alle beroepen hele ingewikkelde Engelse namen." <- verwijzend naar IT. Bidmanager daarentegen -> http://www.kunstmust.nl/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond