Deel dit artikel
-

Webanalytics voor fysieke winkels op komst

Het Amerikaanse bedrijf Prism Skylabs ontwikkelde een systeem om technologie van webanalytics te gebruiken om het verkeer in fysieke winkels inzichtelijk te maken.

Online shops zijn ondertussen al jaren bekend met digitale hulpmiddelen om het bezoek, de ‘looproutes’, optimale conversieswegen en doodlopende straatjes in kaart te brengen. Dat is de kern van wat webanalytics doet. Fysieke winkels daarentegen werken nog steeds op basis van ervaring en onderbuikgevoel.

Prism Skylabs wil daar verandering in brengen. Het bedrijf ontwikkelde een systeem dat werkt met de camera’s die winkeliers toch al in hun zaak hebben hangen. Op geaggregeerde basis verzamelt het voor één, tientallen of honderden filialen informatie over hoe bezoekers zich door winkels bewegen, waar ze afhaken of juist waar ze tot aankopen overgaan.

Het stelt ondernemers in staat A/B-testen te doen, heatmaps van hun winkels te maken en visualisaties en rapporten te maken.

De ‘store analytics’ kan ook worden gebruikt voor supermarkten, hotels, restaurants en winkelcentra.

De onderneming is opgericht door retail- en technologie-experts. Een van de commissarissen in het bedrijf is Garrett Camp, een van de oprichters van Uber en StumbleUpon. Tot de investeerders behoren onder meer Andreessen Horowitz, Intel Capital en Pacific Partners.

Deel dit bericht

6 Reacties

Paul Haarman

Dit ziet er geweldig uit. Samen met de off line conversion tracking vanuit Google Analytics krijgen we dan eindelijk inzicht in het hele spectrum. Online contact, off line bezoek en gedrag en off line conversie.

Arno Meijerink

Via Universal Analytics doet Google (uiteraard 😉 ook pogingen om offline tracking mogelijk te maken door gebruik te maken van een User-ID waarmee je personen kan tracken (bijv met een loyalty card in de winkel). Dit is uiteraard alleen op afrekenen en niet op binnenkomst/ aanwezigheid (correct me if i’m wrong – ik ga alles leren tijdens http://www.gauc.nl 😉

Frans Eldering

Een camerasysteem dat ons volgt door de winkel… Online is privacy al ver te zoeken maar als ons gedrag ook offline gaat worden gemeten, is de privacy daar dus ook weg.

Moeten we dan ook eerst tracking “cookies” accepteren voordat we een winkel ingaan? Krijgen we een do-not-track functie voor offline winkelen? Benieuwd waar dit heen gaat.

Aldo Wink

De Nederlandse start-up Monolith is al een stukje verder, ze hebben al enkele succesvolle pilots lopen http://www.mnlth.co/ Is wel het vermelden waard, er zijn hier ook veel pareltjes die eigenlijk meer aandacht verdienen.

Erik van der Flier

De In Store Shopper Monitor van het Instituut voor Shopper Marketing meet niet alleen het verkeer in de fysieke winkel, maar ook het daadwerkelijk oogcontact met in store media. Het maakt daarmee het volledige oriëntatie en koopgedrag inzichtelijk.

Arno Meijerink

Arno, wel goed om te vermelden dat het hier om een congres gaat wat je zelf organiseert en dus eigenlijk een promo is. We stellen prijs op je bijdrage, maar hou het graag echt inhoudelijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond