Deel dit artikel
-

Webcasters moeten royalties op muziek betalen

Platenmaatschappijen en muzikanten moeten een vergoeding krijgen wanneer hun muziek via webcasts wordt uitgezonden. Dat zegt een arbitragepanel van het Amerikaanse Copyright Office. Als het voorstel doorgaat moeten webcasters waarschijnlijk 0,14 dollarcent per luisteraar en per uitgezonden nummer gaan betalen.

Het nieuws werd gebracht door Reuters . Voor een online uitzending van een bestaand AM- of FM-radioprogramma moet het tarief de helft lager liggen, op 0,07 dollarcent per nummer per luisteraar. In het geval van niet-commerciële uitzendingen liggen de tarieven nóg lager: 0,02 dollarcent voor webcasts en 0,05 dollarcent voor online radio-uitzendingen.

Het Copyright Office zal in mei een definitief voorstel indienen bij het Amerikaanse Congres, dat er vervolgens over zal stemmen. Nu al is bekend dat het uiteindelijke tarief met terugwerkende kracht vanaf 1998 zal ingaan en maar zal gelden tot eind 2002. De opbrengsten worden gelijk verdeeld tussen de platenmaatschappijen en muzikantenorganisaties.

Hoe het na 2002 verder moet, is nog onduidelijk. Het arbitragepanel zei volgens Reuters te hopen dat de marktpartijen er zonder overheidsbemoeienis verder alleen uit zullen komen. Het Copyright Office is sinds de zomer van 2001 betrokken bij de onderhandelingen die webcasters en de muziekindustrie voeren over royalties. De gesprekken liepen destijds vast door verschil van mening over de tarieven. Platenmaatschappijen, verenigd in de RIAA, eisten 0,4 dollarcent per luisteraar per muzieknummer. De webcasters boden 0,15 dollarcent per beluisterd uur. Hilary Rosen, voorzitter van de RIAA, zei in een reactie tegen Reuters blij te zijn dat het tarief van de webcasters tien keer zo hoog is uitgevallen. De webcasters eisten eveneens de overwinning op. Het arbitragepanel had volgens hen alle argumenten van de RIAA van tafel geveegd.

Deel dit bericht

2 Reacties

Stefan

Wat een onzin. De consument betaalt voor kijk en luistergeld en de radiozender voor ieder nummer wat ze op de radio ten gehore brengen. Wat maakt het nu uit of dat nummer via een ander medium zoals Internet beluisterd wordt.

Joost

En weer verzint de industrie een perfecte manier om een mooie opkomende markt naar de knoppen te helpen! Begrijpen ze dan niet dat dit alleen maar averechts werkt? Hierdoor gaan webcasters meer en meer verdwijnen, en uit zich dit vervolgens weer in dalende verkoopcijfers. Platenmaatschappjen verdienen al meer dan genoeg aan verkoop- en uitzendroyalties. En het zal me niets verbazen als artiesten zelf ook geen heil zien in dit idee. Als artiest wil je over het algemeen zo veel mogelijk gehoord worden. Geld verdien je wel met platenverkoop en optredens. Heel jammer weer dit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond