Deel dit artikel
-

Webvertising blijkt vaak weggegooid geld

Het internetpubliek is reclame-moe en reclamegeld wordt onjuist besteed op het Internet. Dit is de conclusie van een onderzoek dat gedaan is door CNW Marketing Research . De conclusie dat het publiek reclame-moe is, is te herleiden uit de volgende cijfers: in 1998 keek nog 36 procent naar banner ads tegen 18,4 procent nu.

Een goed voorbeeld van mismarketing is te vinden in de auto-industrie. Meer dan driekwart van de advertentiebureaus in deze branche besteden het reclamebudget aan banners, terwijl slechts 18 procent van de websurfers hier aandacht aan besteedt.
"Je kunt wel allerlei technische hoogstandjes gaan aanbieden, maar als de klant dat niet wil is het inderdaad weggegooid geld", zegt Tjeerd Kooij van het Nederlandse webvertising netwerk WebAds . "Er zijn zoveel advertisers die er helemaal niets van snappen: wat dat betreft zijn er te weinig mensen met veel kennis op het gebied van reclame maken".

Ook de pop-up screens en e-mailboodschappen trekken minder aandacht. In het geval van pop-ups is door CNW onder consumenten een irritatiegraad van 9,1 gemeten op een schaal van tien. De e-mailboodschappen zijn een goede tweede met een score van 8,9. Het vreemde aan dit laatste cijfer is, dat bijna al deze boodschappen zijn aangevraagd door degenen die er later over klagen. Een stijging in eyeballs bij de surfers die interesse tonen in auto's is te zien op het gebied van sitesponsoring en gesponsorde buttons. Deze categorie steeg maar liefst 250 procent sinds 1998.

Reclameboodschappen in een andere vorm blijken wél aan te slaan. Sites als utbooks.com , netsperanto.com en mysiteinc.com beginnen met het aanbieden van inhoudsvolle en voor e-commerce geschikte reclame aan hun adverteerders. Deze nieuwe aanpak, gemaakt door Net-mercials.com biedt de websurfer een vermakelijk en visueel aantrekkelijke advertentie, die gezien kan worden zonder extra plug-ins. De advertenties zullen worden aangeboden in verschillende formaten.
Door een bepaalde manier van caching zijn de reclames van Net-mercials te laden in drie seconden. Om een zo groot mogelijke aandacht te krijgen voor de advertentie, worden ze geplaatst wanneer de bezoeker van de ene naar de andere pagina gaat.

Tjeerd Kooij zegt zelf ook geëxperimenteerd te hebben met interstitials (reclame tussen pagina's door). "Op de site www.tweakers.net hebben we dit gedaan en dat liep vrij goed. Het gevaar dat dreigt met Net-mercials is dat adverteerders met veel geld deze reclame lukraak kunnen verspreiden over het Internet, zonder daarbij te denken aan een doelgroep. Het enige doel is dan om slechts zo'n groot mogelijk bereik te krijgen".

Volgens Kooij wekt dát soort activiteiten irritatie op bij de consument. Immers, de transitietijd tussen twee pagina?s wordt verlengd, en als een websurfer ergens een hekel aan heeft, is het wel wachten. Het Internet wordt ook te veel gebruikt voor branding doeleinden, terwijl het medium daar volgens hem niet geschikt voor is. WebAds gebruikt voornamelijk banners en buttons en doet dit doelgroepgericht, zodat geen irritatie ontstaat.

Deel dit bericht

17 Reacties

Toine

Is emerce onafhankelijk en objectief of kan je een promo artikeltje kopen bij de emerce redactie? Hoe is het in godsnaam mogelijk een artikel te plaatsen met zo'n titel in een van de snelst groeiende markten binnen het Internet en dan maar één bureau aan het woord laten. Waarom is de mening van DoubleClick, 24/7 en Advalue niet gevraagd? En dan die laatste zin: 'WebAds gebruikt voornamelijk banners en buttons en doet dit doelgroepgericht, zodat geen irritatie ontstaat' Niet te geloven… wat een kwaliteit.. ik vraag me af wat zo'n promo artikeltje kost..

G van Vliet

Waarschijnlijk heeft dhr. Kooij een variant op de interstitial ontdekt. Ga in conclave met de redactie van een betrouwbaar tijdschrift en kom met uitspraken die hoogst opmerkelijk zijn, het zogenaamde 'shock'-effect.Waar ik mij in kan vinden is de titel; sterk en uitnodigend, want iedereen is toch benieuwd naar de uitleg van deze boude stelling. Zeer graag reageer ik op de volgende uitspraak van dhr. Kooij : "Er zijn zoveel advertisers die er helemaal niets van snappen …". Ook als zijn ervaring is dat de consument zich in toenemende mate irriteert aan online advertisements dan behoort hij kennelijk tot de groep van advertisers die er helemaal niets van snapt. Webads irriteert dus klaarblijkelijk de consument door het verkeerd inzetten van campagnes, bij de verkeerde sites, bij de verkeerde doelgroepen, op de verkeerde manier.Dhr. Kooij wil aan het einde van de artikel nog eens extra benadrukken hoe weinig verstand hij heeft van de 'nieuwe' economie door te vermelden dat Webads voornamelijk met banners en buttons werkt… Ik weet dat 99% van de online advertisements met banners en buttons wordt gedaan, en zo goed en kwaad als het kan geplaatst bij de sites die of voor de juiste doelgroep is bedoeld of anders daar binnen valt. Het is notabene les 1 marketing strategiën die je zoiets als dit vertelt. Ga dan niet beweren dat je een uniek concept hebt en met unieke middelen werkt. Als dat echt het geval is, of zou zijn geweest, dan zou Webads al lang een echt marktaandeel hebben gehad. Nu hebben zij blijkbaar de hulp nodig van een redactionele interstitial. Ik verblijf u, G van Vliet 

Rob

Waarom is de mening van DoubleClick, 24/7 en Advalue niet gevraagd? Tja… daar zullen ze wel een reden voor hebben.

Rob Roelofs

Naschrift Rob Roelofs, Emerce:Dit artikel is geschreven naar aanleiding van het genoemde onderzoek. Tjeerd Kooij van WebAds is hierna gevraagd zijn gedachten over deze uitslagen te laten gaan, niet meer niet minder. Mochten lezers dit opvatten als verkapte reclame voor zijn bedrijf, dan spijt dat ons oprecht, zo is het uiteraard niet bedoeld.

G van Vliet

Het is goed dat er een naschrift volgt op het artikel en de reacties. Dhr. Kooij heeft zich ook eerder vergist in Emerce als blad/site zijnde. De bezoekers behoren grotendeels tot een groep die een meer dan gemiddelde kennis hebben van internet zelf en de markt an sich. Wanneer een dergelijk artikel in een uitgave was gepubliceerd dat gericht is op een algemeen publiek dan hadden de bezoekers dhr Kooij als expert aangeduid.De emerce bezoeker weet gelukkig beter, en zal de uitspraken afdoen als onprofessioneel en onkundig. G van Vliet

Tjeerd Kooij

Beste Gerard, Met verbazing lees ik de bijna gefrustreerde reacties op het artikel door de Emerce geplaatst. Uit jouw reacties lijkt het bijna alsof je persoonlijk iets tegen mij of WebAds hebt… Zoals de heer Roelofs al meldt, ben ik niet diegene die de tekst heeft geplaatst. Mij is slechts gevraagd een reactie te geven op een artikel van Netmercials.com. Slechts een aantal citaten is geplaatst, welke misschien zelfs uit het verband zijn getrokken. "Het is notabene les 1 marketing strategiën die je zoiets als dit vertelt. Ga dan niet beweren dat je een uniek concept hebt en met unieke middelen werkt", Graag zou ik willen weten waar ik over uniek praat! Wij hebben hiermee slechts getest om te kijken wat de mogelijkheden hiervan zijn. "Webads irriteert dus klaarblijkelijk de consument door het verkeerd inzetten van campagnes, bij de verkeerde sites, bij de verkeerde doelgroepen, op de verkeerde manier.", een conclusie die ik ook erg voorbarig vind uit het betreffende artikel en daarom erg gewaagd. Mocht er enige onduidelijkheid ofwel irritatie zijn dan bied ik bij deze aan om alles persoonlijk toe te lichten ! Met vriendelijke groet, Tjeerd Kooij

Yvette van Aarle

Heb mij vannochtend ook enorm gestoord aan dit artikel. Vooral de insinuatie dat het een algemeen onderzoek betreft, terwijl de uitspraken naar grote waarschijnlijkheid alleen bewezen relevant zijn voor de auto industrie….en dus niet "Een goed voorbeeld van mismarketing is te vinden in de auto-industrie." Het onderzoek is in de link ook niet terug te vinden. Zulke artikelen doen ook mij twijfelen aan de professionaliteit van emerce. Jammer. 

Terrance Rey

Als er ooit de mening van 24/7, Aditi, Advalue, Axciom, Brochuremail, BroadVision, Cyber Data Systems, DoubleClick, Digital Impact, E-Care, eGain, EmailChannel, Exactis.com, Experian, Kana, MarketHome, MessageMedia, MatchLogic, Mypoints, NetCreations, PostX, RapidSugar, ReplyNet and Quintus gevraagd wordt dan hoop ik dat de mening van Reply Services ook gevraagd zal worden. Heb ik een bedrijf over het hoofd gezien? Pech, ik kan ze niet allemaal kennen.Reply Services is een Nederlands bedrijf dat met haar e-Marketingtak zich specialiseert in het faciliteren van grootschalig outbound e-mailverkeer (2 miljoen e-mails per uur) waarbij de respons en clickthru-rates ook gemeten kunnen worden. Ik ben van mening dat er veel geroepen wordt over de effecten van e-marketing zonder dat er echt sprake is van een duidelijke onderbouwing. Het lijkt mij verstandig als dit onderwerp een keer tijdens een e-marketingforum met harde feiten, demo´s and cases onderbouwd wordt. Wellicht iets voor Emerce om te organiseren. Sponsors te over, dunkt mij. Deze reactie is wel degelijk een verkapte vorm van reclame. Geef ik eerlijk toe. Dus naast bovengenoemde bedrijven zijn wij ook op dit gebied actief en kunnen wij ook geraadpleegd worden voor een mening over boude uitspraken over e-marketing. Men hoeft niet ver te reizen of long-distance te bellen. Wij zitten in Rotterdam en ons telefoonnummer is 010-4089590. Ik ben benieuwd of de redactie mijn reactie zal plaatsen. Als er toch van die Forrester-achtige beweringen geplaatst worden en slechts één persoon zijn mening mag geven dan moet er ruimte zijn voor anderen om hun mening ook te geven. Gelukkig is dat wel het geval bij Emerce via dit reactieforum. Terrance ReyReply (e-Marketing) Services

Cor Pijnenburg

In het artikel wordt het succes van banners gemeten in clicks.Wellicht is dit een grote marketingmisser van de onderzoeker.Immers als u een billboard leest aan de kant van de weg of een advertentie in de klant vliegt u ook niet naar de winkel om het artikel te bekijken.Buiten direct clicks kan een banner wel degelijk bijdragen aan "naamreclame".Zonder naar de site gaan heeft de prospect toch de naam gelezen. De tijd van nieuwsgierige internetters gaat geleidelijk over naar serieus gebruik.De kwantiteit van direct clicks telt dan ook niet meer, de kwaliteit des te meer.Ik lees niet dat de kwaliteit serieus onderzocht is. 

Bram

WebAds is een van de minder goede advertentieboeren op internet. Zij gaan het ook helemaal niet redden. De bezettingsgraad van WebAds is bijzonder laag; ze verkopen dus te weinig. De rest wordt gevuld met pay-per-click ads van Netdirect. Over het targetten van WebAds hoef ik helemaal niets te horen. Dat hebben ze namelijk nooit echt gedaan. In ieder geval waren ze daar een paar maanden geleden helemaal niet mee bezig. Bram

Rene Scholte

Oeps, blijkbaar zijn er wat tenen geraakt, wordt het misschien toch eens tijd om met je site te doen wat echt succesvol is, zorgen dat je gevonden wordt via de zoekmachines en naamsondersteuning door advertenties in de traditionele wereld en via uitingen op briefpapier en visitekaartjes.

Yuri van Geest

Inderdaad een controversieel artikel op meerdere fronten.1) Er wordt slechts uitgegaan van 1 onderzoek en daarbij wordt de methodologie niet eens goed in kaart gebracht. Wat is de afbakening? Wat is gemeten?2) Er is geen enkele sprake van het koppelen van uitkomsten met andere bureaus (IAB, Jupiter, Forrester, MediaMetrix, NPD, etc.) Ik kan uit ervaring vertellen dat de uitkomsten van het besproken onderzoek op zijn minst discutabel zijn kijkende naar die andere bureaus. Met name op emailmarketing vlak lijkt het mij ongeloofwaardig.3) Iconocast overviews van Webvertising effecten zijn naar mijn idee veel inzichtelijker en betrouwbaarder. Ook tijdens de laatste Web Attack event van deze leading eMarketing data site bleek wederom dat er wel degelijk uitermate interessante Webvertising cases en vormen zijn en dat ze op zeker werken. Helaas wordt ook hier niet aan gerefereerd. (www.iconocast.com ; geen reclame)4) Het is lastige materie daar effectiviteit van Webvertising vormen zijn ingebed in de mate van personalisatie/targeting, netwerkpersonalisatie en in de gehele offline en online marketingcommunicatiemix van een adverteerder. Ik refereer in mijn reactie dan ook naar algemeen herkenbare patronen in effectiviteit. Ik ondersteun trouwens wel in de geconstateerde trendlijn inzake banners, sponsoring alsmede pop up ads. Ik mis helaas de diepgang en referentie inzake loyalty programs, affiliate marketing, desktop ads en product demos.Keep the discussion going en inderdaad…..een eMarketing feiten congres is interessant voor NL. Groet,Yuri

Arjan van Woensel

Wat grappig dat iedereen zich zo druk maakt over de waarde van het onderzoek en het promotionele karakter van het artikel. We weten toch allemaal dat maar een heel kein deel van alle reclame, in wat voor vorm en media dan ook, zijn doel treft? Alle advertising is voor een groot deel weggegooid geld.Het gaat niet om de technieken of de middelen, maar om de creatieve invulling. Daar heb je geen onderzoek voor nodig, maar gewoon je eigen ervaring. Welke reclamefilm vertelde je het laatst met veel enthousiasme door; was dat die van Apeldoorn met de gebroeders Moskovic of een prachtig geschoten maar totaal oninteressante L'Oreal film?Laten we eens wat aan de inhoud doen van de banners. Niet op een goedkope manier je verhaal proberen door de strot te duwen, maar mensen proberen te intrigeren, triggeren, enthousiasmeren. Arjan van WoenselCAPITAL-e

Jacques Koster

Arjan van Woensel heeft het nog het meest bij het rechte eind: advertising en dus ook webvertising, (b)lijkt voor het merendeel verspilde moeite & geld. Totdat je weet wat je meten wilt en dat ook doet: op kennis, houding en gedragsintentie met als doel feitelijk (koop-)gedrag voor jouw merk of winkel te krijgen (zie ook een aantal typische reacties in deze kolom…)Als blijkt dat je succes hebt en de resultaten wegen nog altijd op tegen de investeringen, moet je vooral doorgaan. Met testen en meten, met het ontwikkelen van je/het weten. Discussies zullen daarbij zeker helpen, ctr's en dergelijke ook: maar wat er onder de streep overblijft, da's pas interessant. Zowel in de oude als in de verniewde economie.Wie kan er op dit moment bewijzen dat hogere grp's, eye-balls of ctr's een beter rendement oplevert op de feitelijke financiele investering dan lagere aantallen? Die ratio's zijn nog maar zo beperkt ontwikkelt, dat we het liever hebben over de technische onvolkomendheden van de ander in plaats vanuit consument en/of adverteerder/investeerder te denken – toch?

Ernst Blok

Wat een e-navelstaarderij van de bannerboerenindustrie (sorry hoor) Nederland.Met stijgende verbazing lees ik de reacties. Er word in Nederland 13 miljard gulden aan reclame uitgegeven, waaronder 20 miljoen aan banneradvertising.Als het dan allemaal zo goed werkt waarom zijn adverteerders dan nog steeds terughoudend? Het wordt tijd dat de reclame industrie eens iets gaat doen aan voorlichting aan de markt, de do's en don'ts van on-line advertising. het door de strot duwen van banners bij onwetende adverteerders kun je maar 1x doen. en je mag daarna niet meer terug komen.Het wordt wellcht tijd voor een on-line ad academy of tutorial, is dit iets voor e-merce, het iab of het dmsa, of moet iedereen het wiel zelf door schade en schande uitvinden? ernst blokwebmarketeer bij JK&K Amsterdam

Mike

Misschien was het een idee geweest om alleen IAB om een reactie te vragen…..

Ed

Misschien is het een nog beter om het hierbij te laten verder. Waar gaat dit over?Ed

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond