Deel dit artikel
-

‘Webwinkels blijven notoire wanbetalers’

Webwinkels blijven hardnekkig in het overtreden van de regels voor terugbetalen bij geretourneerde producten. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 200 webwinkels. Ruim de helft betaalt te laat of te weinig terug.

Voor de zevende keer onderzocht de bond hoe webwinkels omgaan met retourneren. Onderzoekers van de Consumentenbond bestelden ruim 600 producten bij meer dan 200 (voornamelijk Nederlandse) webwinkels. De helft van deze winkels heeft een keurmerk van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk.

Webwinkels moeten klanten binnen 14 dagen hun geld teruggeven als ze een bestelling teruggestuurd krijgen, maar ruim een derde doet dat niet. Zij betalen minimaal 1 bestelling te laat of zelfs helemaal niet terug. Onder andere Kwantum, Leen Bakker, ICI PARIS XL en Kruidvat gaan volgens de consumentenbond de mist in. Kruidvat is het traagst. Die betaalde alle drie de bestellingen te laat terug.

Het aantal overtreders is vrijwel gelijk aan dat van 2019. Maar het percentage winkels dat álle bestellingen te laat terugbetaalde, is gehalveerd (van 16% naar 7%). Wel zit er een aantal hardleerse webwinkels tussen. Eurotops, Vegaoo, Kikocosmetics en Trendywonen betaalden zowel toen als nu alle drie de bestellingen te laat terug. Bruna en Philips kwamen in het onderzoek uit 2019 nog slecht uit de bus, maar beide bedrijven hebben hun zaakjes nu op orde.

Drukte (onder andere door corona), verhuizingen, bedrijfsovernames, IT-problemen en nieuw personeel dat nog niet is ingewerkt, zijn veelgehoorde excuses. En ook blijken sommige winkels de regels domweg niet te kennen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Stef Bouwhuis

Dat meer dan 35% in waarde van alle via webshops bestelde goederen wordt teruggestuurd is misschien wel de reden hierachter. De verplichting de
het systeem misbruikende consument niet allleen de aankoopprijs terug te betalen maar ook de verzendkosten is krankzinning. De goederen komen terug en zijn dan 2e hands, er ontstaan winkeldochters in de voorraad, de kosten van deze mistransacties moeten uit de winst van geslaagde transacties worden betaald. Voor kleine of gespecialiseerde webshops onmogelijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond