Deel dit artikel
-

Corona Duitse webwinkels: meer retouren leiden tot verliezen

De meerderheid van de kleine en middelgrote webwinkels in Duitsland (59%) zegt dat ze behalve meer bestellingen ook meer retouren ontvangen. Zo veel zelfs, dat ze vrezen dat het nettoresultaat in het rood duwt.

Daar komt bij dat een kwart (28%) van de retour ontvangen items niet meer als nieuw is te verkopen. Ga gaan met B-kwaliteit terug in de schappen tegen een gemiddeld 39 procent lagere prijs. Een jaar geleden lag dat percentage op 28 procent.

Dat komt naar voren in een onderzoek onder 220 respondenten door de Duitse belangen- en netwerkorganisaties Händlerbund (Pdf).

Over de omvang van de verliezen zegt het onderzoek niets. Dat richt zich met name op de logistieke praktijk van de weg en de veranderingen daar in.

Zo hebben veel winkels last van ‘pretkopers’, mensen die items bestellen maar niet met de intentie om het te houden. Een aantal dagen na ontvangst, en mogelijk na gebruik, sturen ze het weer retour. Andere veelgehoorde problemen betreffen problemen bij het importeren van voorraad, krapte in de logistieke keten richting de eindconsument en het gebrek aan opslagruimte.

De respondenten merken ook dat voor bepaalde productgroepen amper nog interesse is. Te denken valt aan feest- en cadeau-artikelen.

Foto: Rüdiger Stehn (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond