Deel dit artikel
-

Webwinkels: ‘Innovatie van logistiek organisatie noodzakelijk’

Er is dringend behoefte aan innovatieve logistieke oplossingen waarmee webwinkels niet alleen de huidige, maar ook de toekomstige uitdagingen kunnen aangaan. Dat stellen Dinalog, Thuiswinkel.org en Rijksuniversiteit Groningen in een verkennende studie die gisteren op het congres Logistiek & E-commerce in Houten werd gepresenteerd.

De traditionele logistieke ketens in de retail en de organisatie daarvan zijn door de groei van e-commerce flink veranderd. Iedereen in de e-commercesector is zoekende naar dé sleutel tot succes, maar die is op het logistieke vlak nog niet gevonden. Brede consensus onder webwinkels, logistiek dienstverleners en andere partijen in de keten ontbreekt.

De groei van e-commerce kan worden versneld als de verschillende spelers in deze sector de handen ineen slaan om de logistiek achter de webwinkels te optimaliseren. In 2012 zijn in totaal tachtig miljoen orders geplaatst, ongeveer 240.000 orders per dag. Doorgaans worden deze orders beleverd vanuit het fulfilmentcenter van de webwinkel, dat op zijn beurt weer wordt bevoorraad door de producent, al dan niet via een groothandel. De aflevering van die orders is echter niet altijd effectief en efficiënt: consumenten krijgen verschillende pakketbezorgers aan hun deur en zijn lang niet altijd thuis op het moment dat die aanbellen, er kunnen hoge verzendkosten zijn en het retourneren van producten is vaak omslachtig.

Dergelijke onvolkomenheden in de logistiek vormen een belangrijke belemmering voor consumenten om meer online te bestellen. Uit onderzoek blijkt dat te hoge verzendkosten in de top drie staat van meest genoemde redenen om een order af te breken. Daarnaast speelt ook de levertijd een rol; als die acht dagen of meer bedraagt, laat 38 procent van de online consumenten zijn winkelwagen vlak voor de kassa achter.

Dinalog, Thuiswinkel.org en Rijksuniversiteit Groningen doen daarom een aantal aanbevelingen (pdf). Zo is er het voorstel om alle belanghebbenden te laten samenwerken aan het opzetten van gemeenschappelijke e-identity-concepten, waarin consumenten hun aflevervoorkeuren kunnen aangeven. Ook wil men dat wetgeving verandert zodat de afhaalpunten niet langer worden beschouwd al detailhandel.

Alle schakels in de keten zouden verder belemmeringen voor een efficiënte grensoverschrijdende internetlogistiek in kaart moeten brengen om uiteindelijk een kennisplatform over crossborder e-commerce op te richten. Logistiek dienstverleners moeten zelf beter inspelen op de behoefte van webwinkels aan pan-Europese oplossingen voor een efficiënte, effectieve en ongestoorde grensoverschrijdende internetlogistiek.

Ook zouden er afspraken moeten komen over het uitwisselen van informatie tussen de verschillende schakels om uiteindelijk te komen tot gestandaardiseerde communicatieprotocollen voor een ononderbroken tracking en tracing van zendingen in de gehele keten. De haalbaarheid van een open IT-platform, eventueel gekoppeld aan het e-Identity-Concept, zou nader onderzocht moeten worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond