Deel dit artikel
-

Wehkamp kan bezorgingsbelofte niet waarmaken

Wehkamp heeft een reprimande van de Reclame Code Commissie gekregen. De claim ‘Vóór 22.00 uur besteld, morgen in huis’ is niet juist. Dat geeft Wehkamp ook zelf toe. Producten die vóór die tijd zijn besteld kunnen niet in alle gevallen de volgende dag worden geleverd.

In een kleine minderheid van de gevallen blijkt aflevering de volgende dag niet mogelijk. Het gaat bijvoorbeeld om gevallen waarin Wehkamp eerst een (wettelijk verplichte) kredietwaardigheidstoets dient te verrichten. Ook is de uiting niet volledig en correct indien het gaat om bestellingen die in het weekend zijn gedaan, zo stelt de commissie vast.

De zaak blijkt te zijn aangezwengeld door een klant die in het weekend bestelde, maar tot dinsdag op zijn bestelling moest wachten.

De claim, die niet vergezeld is van enig voorbehoud, is volgens de RCC dan ook te absoluut. Wehkamp zal de uiting dan ook niet meer te hanteren, zo heeft het bedrijf beloofd.

Deel dit bericht

3 Reacties

Robert van Heerde

Ik wist niet dat hier daadwerkelijk op gecontroleerd werd. Dacht dat heel veel webshops dergelijke beloftes deden zonder ze na te komen. Goede zaak dat iemand ze achter de broek zit 😉

Chanine de Wit

Wat een onzin. Mem heeft toch ook gezond verstand en begrijpt dat een commercieel bedrijf dergelijke uitingen hanteert? Natuurlijk wordt er in werkdagen gerekend. Duh…en als je op rekening wilt kopen moet dar uiteraard eerst gecheckt worden… Je vertraagd het proces dan toch zelf? Betaal anders in 1 keer, heb je ook niets te zeuren. Zelf nadenken schijnt tegenwoordig erg moeilijk te zijn en de consument denkt overal maar recht op te hebben tegenwoordig.

Jaap van Goor

Het is geen uitzondering. Ook veel andere grote spelers in de online retail kunnen hun beloftes niet altijd waarmaken. Ik heb zelf helaas al een paar keer gehad dat een artikel niet op tijd was of zelf na een paar weken alsnog helemaal niet meer leverbaar bleek (terwijl het ook toen nog op de site werd aangeboden met de belofte … voor … dan de volgende ochtend etc.). Komt dus beslist overal voor. Wat mij wel irriteert is dat kleine aanbieders op voorhand weten dat ze dergelijke beloftes niet kunnen maken omdat ze dergelijke voorwaarden bij bijvoorbeeld bezorgers niet kunnen afdwingen. Vervolgens worden zij daar door de consument wel op aangekeken. “……com zegt wel de volgende dag te kunnen leveren, dus bestel ik daar wel”. Terwijl ook …. dit echt niet altijd kan waarmaken en zelf ook wel eens in het magazijn misgrijpt.
Eerlijk is eerlijk; ik heb gelukkig met deze grote jongens ook meegemaakt de beloftes wel waargemaakt werden.
@Chanine: ik ben het niet met je eens. De consument denkt niet zo als jij zegt. Als een partij een belofte doet dan ga je er vanuit dat zij dat kunnen waarmaken en zo hoort het ook te zijn. Wat je zegt te leveren, moet je gewoon leveren en anders moet je het niet roepen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond