Deel dit artikel
-

Wehkamp test ‘programmatic marketing’

Wehkamp gaat zijn displaybeleid met behulp van data slimmer aanpakken, met name in de aanloop naar kerst. Dat is wat Sylvie Vermeend, teamleider Internet Marketing bij de online retailer, gaat vertellen tijdens de Emerce Performance op 19 november in Amsterdam.
 
“We willen door het gebruik van data de juiste boodschap, op het juiste moment, via het juiste kanaal aan de juiste klant tonen,” zegt Vermeend, die in 2007 haar online carrière begon bij full service internetbureau iWink in Groningen en via Noordhoff Uitgevers bij wehkamp belandde. “Je wilt als bedrijf zo relevant mogelijk zijn voor de klant en bij voorkeur op alle online kanalen.”

De kennis werd al vergaard voor het optimaliseren van e-mailcampagnes, maar wordt nu ook aangewend voor display of video advertenties die Wehkamp bij partners inkoopt. “Aan de hand van gebruikersdata willen we het displaybeleid als het ware real time aansturen.”

Wehkamp heeft de kerstperiode genomen voor de verdiepingsslag. “In die tijd komt er erg veel verkeer naar de site. Juist dan is het interessant om te gaan testen met wat wij noemen programmatic marketing, niet te verwarren met programmatic advertising. Je hebt de beschikking over enorm veel data en verkeer, twee belangrijke onderdelen van programmatic marketing. Daarnaast is er gedurende de kerstperiode op het gebied van online marketing enorm veel concurrentie. Je wilt het net even wat anders doen en zo relevant mogelijk zijn voor je klant.”

Op het gebied van marketing wil wehkamp niet meer in silo’s denken, maar juist over de kanalen heen. De brand- en performance afdelingen zullen de komende weken nauw met elkaar samenwerken. “Dit vraagt om een andere manier van werken dan nu het geval is. Ook heb je marketeers nodig die over de verschillende marketing kanalen heen kunnen kijken en begrijpen hoe programmatic marketing werkt. Dat gaan we de komende mee aan de slag.”

Emerce Performance vindt plaats op 19 november in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Tickets zijn hier verkrijgbaar.

Deel dit bericht

6 Reacties

bang voor de acm

ben ik nu een boon of mag wehkamp dat helamaal niet doen zonder uitdrukkelijke goedkeuring van de consument die ze over het internet volgen. targeting op site van anderen? facebook krijgt een boete in belgie en Wehkamp begint erme?
zijn de regels voor iedereen? snappen ze het niet bij Wehkamp ?

Gijs Vroom

@BVA Allereerst – wat flauw om niet met eigen naam te reageren. Waar ben je bang voor?
Dan inhoudelijk: zit deze toestemming niet ingebakken in het cookie statement wat gevraagd wordt?

Carlo

Ben benieuwd hoe ze dat technisch doen. Maar eens kijken:-)

Niels buiten

Jeetje nu pas ik dacht dat wehkamp voorop liep met dit soort zaken oa. omdat hun campagne grotes simpelweg niet echt zonder kunnen.

Jeroen Bos

@Niels: veel grote ecommerce bedrijven lopen achter op de ontwikkelingen. Veelal ligt het probleem bij grote legacy systemen die een drempel vormen voor de online marketing afdelingen. Die bedrijven zijn gegroeid en hun systemen zijn meegegroeid. Probleem is daarbij dat het steeds complexer wordt om nieuwe additionele systemen te koppelen of te integreren. Re-platforming is gewoon elke vijf jaar noodzakelijk om de vraag naar vernieuwing bij te kunnen benen.

Gijs Vroom - Emerce

@Jeroen Bos
Weegt re-platforming wel op tegen de kosten? Zitten veel van dit soort bedrijven niet ‘gevangen’ door de hoge investeringen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond