Deel dit artikel
-

Wehkamp.nl vernieuwt site, lanceert online magazine

Online warenhuis Wehkamp steekt zijn webshop in het nieuw en legt daarbij meer de focus op het inspireren van zijn klanten. Een onderdeel daarvan is het nieuwe maandelijks e-magazine, dat nauw in de shop zit verweven.

Voor het einde van volgende jaar realiseert Wehkamp de helft van zijn omzet via mobiele dragers. Daarop vooruitlopend lanceerde het bedrijf uit Zwolle begin deze middag zijn nieuwe site. In technische termen: responsive design op basis van HTML5. Concreet: de site oogt goed en werkt goed op alle schermen.

Door HTML5 toe te passen, kan Wehkamp zijn categoriepagina’s mooi animeren met groot beeld. Van praktisch meer nut zijn de animaties van de modeartikelen in de winkel. Waar een productpagina voorheen een plaatje-met-tekst was, toont de shop nu paraderende, draaiende modellen. Zij laten zien hoe de kleding daadwerkelijk oogt en draagt.

De inzet van meer video en animaties heeft op het eerste oog vooral en emotioneel effect. Het geeft de shoppende vrouw, 71 procent van de klantengroep, inspiratie van wat ze van haar mogelijke aankoop kan verwachten.

Een nieuw onderdeel op de winkelsite moet ook precies dat doen: inspireren. Afgelopen maanden ontwikkelde het marketingteam een online magazine. Dat staat los van de site, maar de redactionele kledingadviezen en trendtips worden op onderdelen wel doorverteld naar de winkel. Het novembernummer is 28 pagina’s lang.

Een ander nieuw onderdeel van de site zijn de speciale, tijdelijke collecties. Drie per seizoen, thematisch samengesteld door stylisten.

De focus op inspiratie kan ook anders worden uitgelegd: de afhankelijkheid van Google AdWords terugdringen. De webwinkel uit de RFS Holding-groep betaalt, net als andere grote retailers, miljoenen euro’s aan Google om verkeer naar zijn winkel te krijgen. Door het merk sterker, met meer emotie, te laden moet de verhouding betaald-onbetaald gegenereerd verkeer gaan groeien ten gunste van het organische (gratis) verkeer.

Deel dit bericht

6 Reacties

WebshopAdvies.nl

Gedurfd!

Een dergelijke verandering kan voor zo’n groot bedrijf toch echt grote gevolgen voor de omzet hebben. Ben benieuwd naar het resultaat. Zou mooi zijn wanneer Wehkamp deze in de toekomst met ons wil delen…

Davey Groothedde

Eindelijk zijn ze wakker geworden, hadden ze namelijk al veel eerder moeten doen.

Als ze het goed vermarkten, geloof ik in een veel betere omzet

Tom van den Berg

Wat ik apart vind is dat de website alleen responsive is voor desktop en tablet. Ze hebben ook nog steeds een mobiele website: http://m.wehkamp.nl/. Dat betekent dus dubbele content onderhouden. Ik ben erg benieuwd naar de beweegredenen hierachter.

Jeroen Bos

Voor mobile moet je sowieso een andere interface gebruiken dan een “liquid” versie van de desktop. Dat wil overigens niets zeggen over content onderhoud. Een goed gebouwde mobiele website in HTML 5 gekoppeld met een PIM waarin automatisch door de gedefinieerde rules de juiste navigatie, producten, teksten en visuals getoond worden, hoeft dus niet per definitie meer werk te zijn. Het is een apart te bedienen kanaal met andere regels tav UI.

Arnoud

Online magazine = veredeld pdf-je. Dat kun je toch niet echt innovatief noemen….

Hans de Ligt

@Arnoud, HELEMAAL eens met jouw opmerking. Dit is hetzelfde als de krant voorlezen in het RTL nieuws……

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond