Deel dit artikel
-

Weinig geld te verdienen met mobiele content

De komende jaren zal er weinig geld te verdienen zijn met mobiele content. Door de huidige economie geeft de consument minder uit aan bijvoorbeeld mobiele games, andere zaken gaan voor, zo voorspelt Kamar Shah.

Shah, ex-Nokia, momenteel consultant, sprak maandag op MoMo. Hij bestempelde 2007 als een goed jaar voor de mobiele game-industrie. In 2009, zo voorspelt hij, zal de bubbel uit elkaar spatten: "De vraag is waar we staan in 2012."

Mobiele content op mobiele apparaten wordt in de toekomst de norm: "Maar dan hebben we nog wel een lange weg om te gaan." Wereldwijd is er veel te verdienen aan games en premium mobiele content. Het probleem is de fragmentatie, daardoor is de consumentervaring belabberd. Het werkt vaak niet en het is onduidelijk waar iets te vinden is. Deze consumentervaring moet opnieuw worden gedefinieerd volgens Shah. "Apple zet hier een hoge standaard met de AppStore. De consument weet hier wel zijn weg te vinden naar de downloadwinkel", benoemt Shah een positieve uitzondering.

Distributie is ‘King Kong’

De consument moet de content kunnen vinden, of dat nu via het internet is, of de content mee wordt geleverd met het apparaat, of over air. Shah: "Content is misschien king, de distributie is King Kong." Merken, providers en fabrikanten van toestellen moeten op dit gebied samen gaan werken.

De nabije toekomst is een uitdaging, zo meent Shah. Met de barre economische omstandigheden is er de komende jaren weinig geld te verdienen met mobiele content. De consument zal minder geld hebben om uit te geven aan mobiele games, andere zaken gaan nu voor. Kortom, de vraag vanuit de consument zal verminderen. "Maar dat is goed. Dit betekent ook dat de consument beter kijkt naar wat hij al heeft. Hij weet nu de helft van de tijd niet wat hij allemaal met zijn telefoon kan. Het voorlichten en de scholing van de consument is duur. Daar gaan veel marketingdollars inzitten. Nu de consument dit zelf gaat uitvogelen wordt het na de recessie makkelijker om content te verkopen." Bovendien, zo stipt Shah aan, kunnen organisaties de economische recessie gebruiken om de technologie op orde te krijgen.

Deel dit bericht

7 Reacties

Wim

Zie ook dat travelmap.nl met gratis mobiele reisgids is gekomen vandaag, ook een signaal dat het commercieel niet interessant is.  http://www.travelmap.nl/informatie/mobiele_reisgids

Mike

Mobiel internet is al 10 jaar lang een hype maar het heeft nog geen cent opgeleverd … behalve voor de organisatoren van seminars en congressen.

Johan Lemmens

@mike Scherp maar negatief en achterhaald; mobiel internet en mobiele content heeft een lange weg afgelegd maar begint nu eindelijk kritieke massa te krijgen: telefoons, netwerk, abonnementen en content zijn eindelijk beschikbaar. Het resultaat? Hier een quote uit een zeer recent emerce artikel: " De verkoopopbrengsten uit mobiel internet stegen in drie maanden met 25,3 procent tot 870 miljoen euro. Dat is 7,5 procent van de totale omzet (van vodafone)". In een neergaande markt. Zijn die seminars toch nog ergens goed voor geweest 😉

rens

Wij hebben afgelopen maand een stijging van meer dan 50% gezien en de groei lijkt er nog lang niet uit te zijn. Wel gelden er andere regels voor mobiele content. Voldoe je aan die regels? Dan zou het nog wel eens interessanter kunnen worden dan bigscreen content. Onze cijfers zijn zeer gunstig: bezoekers blijven langer hangen, bekijken meer pagina's en komen terug!

Sjaak

De grap is dat er niet zoiets is als specifieke mobiele content. Er is hoogstens content die is aangepast voor mobiel. Content is content en internet is internet. Of je nu met een computer of telefoon consumeert. Geen enkele mobiele walled garden heeft ooit iets opgeleverd. Alleen maar vertraging, en dat mag je de operators aanrekenen. Een ander probleem is de performance: de netwerken zijn traag en hebben te weinig capaciteit. Ook dat mag je de operators aanrekenen. Dan heb je nog de wildgroei aan toestellen waardoor standaardisering ver te zoeken is. Dat mag je Nokia, Sony Ericsson en Motorola aanrekenen. 

Harry

@ Sjaak Het zijn met name de marketeers van de operators die er een puinhoop van hebben gemaakt.

blogdog

@sjaak scherp en uit mijn hart gegrepen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond