Deel dit artikel
-

Wekelijkse metingen websitereclame

Na anderhalf jaar overeenstemming tussen Nielsen en IAB Nederland over wekelijkse, uit te breiden registratie van online reclame, ook mobiel. Bovendien komt er een concurrerende meting.

"Bij elkaar zijn we wel anderhalf jaar in de weer geweest om tot een veel betere meting en publicatie te komen, zegt Marco Derksen (foto), voorzitter van het Interactive Advertising Bureau Nederland IAB. Hij noemt drie euvels waar de huidige meting en publicatie aan lijdt:

  • Te lage frequentie met maandelijkse meting, maandelijkse publicatie voor abonnees en driemaandelijkse openbare publicatie;
  • Daardoor gebrekkige mogelijkheden om met andere media te vergelijken;
  • Te beperkte meting met voornamelijk display;
  • Te smalle groep uitgevers waarvan de sites worden gemeten;

Over dat laatste punt zegt Derksen: "We willen in elk geval alle deelnemers aan de bereiksmetingen van de Stir [Stichting Internetreclame] laten meedoen. Op de eerste plaats de top-10 met partijen als Hyves en Marktplaats."

Nu doen Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: RTL Nederland, Adformatie, Funda, WebAds, MSN, Netdirect, Tradedoubler, RealGames, Daisycon, Sanoma Mens Magazine’s (via Ilse Media), Veronica (via AdLink), Lycos (via AdLink), Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, Telegraaf en PCM Uitgevers mee.

En Google? "Die zouden we er uiteraard heel graag bij willen hebben. We wagen er nog eens een telefoontje aan, maar tot op heden weigert Google nationaal cijfers te noemen of te laten meten. Dat is jammer want dit is toch ook in het belang van Google."

Want de nieuwe opzet maakt ook plaats voor het meten van de opbrengsten van tekstlinks apart, en ook voor zoekreclame naast display (met onderverdeling naar rectangles, banners etc.), video, classified en gesponsorde inhoud.

Dit alles zal Nielsen in de toekomst behalve voor het web ook voor mobiel en e-mail, voor zover relevant, gaan meten

In 2009 begint Nielsen met meting in detail per week bij de bestaande partijen, en hopelijk snel bij nieuw aan te sluiten uitgevers. Voor heel 2008 probeert Nielsen achteraf nog een beeld te krijgen van al deze vormen van reclame.

Concurrentie

Ook dient zich een tweede partij aan voor metingen van online reclame: in Amsterdam. Deze is boven komen drijven na een mislukte poging voor een tender voor een nieuwe meetpartij door BvA (Bond van Adverteerders) en PMA, het Platform Mediabureau. Hans van den Anker, directeur van Mediaxim: "Nielsen en TNS zijn ook benaderd. Nielsen zei: we hebben de markt al en deed dus niet mee en ook TNS haakte af. Ons voorstel was kwalitatief goed dus zijn we gekozen."

Mediaxim gaat proberen om de data die uitgevers aan Nielsen te verstrekken één-op-één te verkrijgen van diezelfde partijen. "gisteren hebben we aan al deze bedrijven een brief gestuurd en we hopen op een positief antwoord. Concurrentie is goed."

Van den Anker verwacht niet dat de publicaties van Mediaxim in aanvang zullen afwijken van die van Nielsen, maar verwacht op termijn wel kleine verschillen. En de tarieven voor abonnees op de cijfers? Van den Anker: "We hanteren een heel andere tariefkaart, dus die zijn niet een-twee-drie te vergelijken."

Marco Derksen over de komst van Mediaxim: "De markt doet zijn werk. We zullen afwachten of Mediaxim met dezelfde kwaliteit data kan komen als Nielsen en of er afwijkingen uit de bus komen tussen de twee metingen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond