Deel dit artikel
-

Wereldberoemd in Venlo

Na Amazon en Dell is Office Depot de grootste e-tailer ter wereld. Wie? In Venlo weten ze meer.

Even buiten Venlo is het Europees IT-centrum van Office Depot gevestigd. Het werd eerder dit jaar voltooid en kostte ongeveer vijf miljoen euro. Inwoners van Venlo kijken echter onbegrijpend, gevraagd naar Office Depot, maar wie Viking zegt krijgt meteen antwoord.

Leverancier van kantoorartikelen Viking had sinds 1995 in Venlo een vestiging, enkele jaren later werd het moederbedrijf overgenomen door concurrent Office Depot. Beide bedrijven gaan nu onder eigen naam verder, met als resultaat in Venlo twee namen op een bedrijfspand. "Via Viking Direct richten we ons op het midden- en kleindbedrijf en via Office Depot op de grotere klanten", vertelt Rolf van Kaldekerken, president European Operations.

Van oudsher was Viking een catalogusbedrijf en Office Depot een retailer, beide zijn inmiddels ook online actief. Er wordt hoog ingezet met verkoop via internet, dit jaar dient twee miljard dollar van de omzet online geboekt te worden. Uitgaande van de omzet van vorig jaar komt dat neer op ongeveer zeventien procent van de omzet. Nederland loopt binnen Europa voorop. "Hier wordt veruit het hoogste aantal orders online geplaatst", zegt Van Kaldekerken. Hij vermoedt dat het te maken heeft met de goede infrastructuur en het hoge internetgebruik.

Verwacht Office Depot meer omzet te behalen via internet? "Je verplaatst eerder bestaande klanten van het ene naar het andere kanaal. Ik verwacht hooguit tussen de twintig en dertig procent nieuwe klanten", zegt Van Kaldekerken. Hij legt uit dat internet een verschillende betekenis heeft voor de twee merken die het bedrijf voert. "Bij Viking is internet een extra middel om contact te onderhouden met de klant. We gaan deze klanten ook niet met zachte hand dwingen om gebruik te maken van internet, het blijft een mix van catalogus en internet. Bij Office Depot zal er meer online gehandeld worden, grote bedrijven zijn meer gewend aan inkoop via internet. Ik verwacht dat zestig procent van alle orders via internet gedaan worden."

Behalve dat Office Depot zijn klanten beter wil bedienen met de inzet van internet speelt uiteraard besparing ook mee. Volgens Van Kaldekerken is dit "per internetorder een half procent". Dat lijkt niet veel, maar is het wel. Van Kaldekerken: "Gemeten over de verwachte omzet van 2 miljard dollar is het toch een aardig bedrag. De aandeelhouders zullen er blij mee zijn."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond