Deel dit artikel
-

Wereldmediabeurs vanuit Wassenaar

Vanuit muziekdienst Toost is Deals4Media ontwikkeld. Het is een promotie- en handelsplatform in de mediasector, dat dure aanwezigheid op beurzen kan aanvullen en deels vervangen. Oprichter Reggie Ball wil er de wereld mee veroveren. Heeft dat kans van slagen?

"Deelname aan mediabeurzen als de Midem in Cannes of IBC in Amsterdam kost een bedrijf zeker tienduizend euro. Deelname aan Deals4media is stukken goedkoper. En je presenteert je op een permanent platform terwijl je na afloop van een beurs nog maar moet zien of je afspraken wel echt in contracten kunt omzetten."

Deals4Media boort dus een gat in de markt aan, denkt oprichter Reggie Ball. De lancering, zegt Ball, komt vlak voor de Midem muziekbeurs in Cannes. Toch presenteert hij zijn platform daar niet.

Daar moet je dan toch bij zijn? Ball: "Nee, we hebben een eigen netwerk met wel tienduizend relaties in die markt. Die mensen kunnen we gewoon, ouderwets, met nieuwsbrieven bedienen. Je kunt je online voortdurend presenteren en publiceren."

Maar kun je een mondiaal platform opbouwen drie hoog achter in Wassenaar zonder aanzienlijke marketing? Bell: "Dat kan wel, maar de vraag is of we kritische massa gaan halen. Dat bepaalt of je blijft of dat je moet afhaken. Ik denk dat we nu een eerste belangrijke stap hebben gezet."

Ratjetoe
Op de site zien we tientallen categorieën voor aanprijzing van producten en diensten, variërend van ‘Video’ tot ‘Anti-Piracy’ en van ‘Travel tot ‘Insurance’. Klik je in het menu links een categorie aan, dan komen er tientallen subcategorieën tevoorschijn.

Wie het laatste nieuwe aanbod wil zien komt bij een breed aanbod terecht van een adviesbureau tegen piraterij tot aan allerhande hardware, het grote telecombedrijf TeliaSonera tot aan de kleine webontwerper ASFmedia.

Werkt dat wel, zo breed en zo’n ratjetoe door elkaar? Ball: "Dat is juist de bedoeling. De mediamarkt is ontzettend breed en iedereen die er iets in doet moet op Deal4Media een rubriek kunnen vinden van zijn gading. En de categorie voor het nieuwe aanbod is inderdaad breed, maar ook als je een beurs als de IBC of Mipcom bezoekt, staan daar heel veel verschillende soorten bedrijven bijeen. Dan moet je je nog een weg zoeken door verscheidene hallen. Op de site kun je veel makkelijker wat van je gading vinden."

In veel productcategorieën en ook in de rubrieken met recente vraag en aanbiedingen komen we de muziekdienst Toost.com tegen. Dat is de site voor muziekdownloads en -promotie van Reggie Ball zelf. Toost is het moederbedrijf van Deals4Media.

Toost heeft het niet eenvoudig in de markt, zegt Ball: "Een paar jaar terug waren we de nummer drie in omvang in de Nederlandse markt. Nu heb je vele tientallen downloadplatforms. Nederland is misschien het land met de meeste downloadwinkels."

Toost zet zijn assortiment aan speciale, onbekende artiesten volgens Ball ook door naar grote sites als iTunes, Napster en iTunes. "We hadden de afgelopen maanden in de Verenigde Staten 15.000 downloads." Met een prijs per nummer van bijna 1 dollar moet je grote aantallen scoren om het hoofd boven water te houden.

Schaalgrootte
Ook voor Deals4Media is schaalgrootte vereist. Alleen de marktleiders met onophoudelijke marktgroei maken het echt. In Nederland gingen immers alle marktplaatsen op de fles. Marktplaats.nl heerst en zelfs tweede partij Speurders heeft grote moeite om te volgen.

Maar Ball spreidt optimisme ten toon. Hij droomt van de ‘eBay voor mediabedrijven’. "het is wel een business-to-business platform, maar kan heel breed worden. Ook overheidsinstellingen met rechten te verhandelen, zoals bibliotheken en regeringen, kunnen deelnemen. Crossmedia is zo breed, ook het regelen van reizen en verzekeringen."

Deelname kost (nu nog) niets. Je maakt je profiel aan en bent gratis deelnemer. "Als we de handel gaan belasten met percentages komt het niet van de grond.. We krijgen inkomsten uit reclame. De prijzen voor banners zijn gelijk aan de prijzen voor advertenties in de internationale vakbladen. Dat moet op termijn genoeg opbrengen."

Deel dit bericht

2 Reacties

Rick

De impact van zo'n index is toch niet te vergelijken met dat van een beurs? De site is imho veel te rommelig; lidmaatschap lijkt me weinig zinvol.

John

Toch leuk dat een site met zoveel rubrieken en subrubrieken, toch een bepaalde niche kan bedienen. Persoonlijk denk ik dat deze site best goede potentie heeft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond