Deel dit artikel
-

‘Wie is de Mol’ topper uitgesteld kijken in 2013

Een kwart van de kijkers van Wie is de Mol zag het programma niet op het moment dat het werd uitgezonden. Zij gebruiken Uitzending Gemist of een andere recorder om op voor hen het beste moment de verrassende ontwikkelingen in het speurprogramma te zien.

Jaarcijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO) laten zien dat De Mol in 2013 een aandeel ‘uitgesteld kijken’ had van 25,9 procent. Dat is het hoogste van alle programma’s in het hele jaar. Meer specifiek gaat het om de uitzending van 17 januari die vorig jaar het best scoorde. Dat was de derde uitzending van dat seizoen.

De nummer twee op de SKO-toplijst is Flikken Maastricht van 5 april met een marktaandeel Uitgesteld van 25,7 procent, een fractie minder dan de speurders in Zuid-Afrika. De andere programma’s uit de top tien scoren tussen de dertien en zeventien procent.

Dat zijn aansprekend hoge cijfers voor uitgesteld kijken, maar ze blijken verre van representatief voor de hele televisiewereld. De meeste mensen kijken nog steeds live tv en nemen niet vaak te moeite om via een recorder of stream een uitzending terug te kijken. Het gemiddelde over alle zenders in Nederland is 4,5 procent. Anders gezegd: een op de twintig kijkers van een programma neemt de productie tot zich binnen een week na uitzending.

Veruit het populairste genre om achteraf te kijken is, wellicht niet verrassend, de categorie Fictie. Op tv wordt daar achttien procent van de kijktijd mee gevuld, terwijl de later-kijkers er 41 procent van hun tijd mee besteden.

De SKO-cijfers laten ook zien dat driekwart van de niet-live genuttige programma’s op de dag erna of die daarna wordt bekeken.

De cijfers zijn overigens niet representatief voor alle videokijkende Nederlanders, erkent SKO ook zelf. De jaarcijfers gaan enkel over mediaproducties die voor televisie zijn gemaakt. Een eerder onderzoek liet echter zien dat de groep 13- tot 19-jarigen dagelijks nog maar 46 procent beeld ziet dat voor de televisie is geproduceerd (2012: 47 procent). De rest is user generated video (26 procent) en andere professioneel geproduceerde AV-content (29 procent, denk aan muziekclips op YouTube en webisodes).

Foto: Sam Howzit (cc)

Deel dit bericht

1 Reacties

Wie is de mol Gemist

Dat is toch wel een heel verrassend onderzoek moet ik zeggen. Vrij groot aandeel van niet live kijkers bij Wie is de Mol. En of ze nou allemaal wie is de mol gemist kijken, twijfel ik over. Waarschijnlijk zit het veel in opname met digitale tv.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond