Deel dit artikel
-

WieOWie zoekt nu ook binnen bedrijven

Zoekmachine WieOWie.nl is gestart met een bedrijvenzoekmachine. Internetters kunnen per bedrijfsnaam profielen van medewerkers op sociale netwerksites en andere informatie zien.

Wieowie.nl startte vorig jaar met een personenzoekmachine die in de databases van veel populaire sites, zoals Hyves, LinkedIn en Flickr, kijkt of de persoon daar accounts heeft. De site, opgezet door Centroid Media, startte deze week met een bedrijvenzoekmachine.

Wie een bedrijfsnaam invult krijgt onder meer telefoonnummers, mailadressen, KVK-uittreksels van de onderneming te zien, maar ook de profielen van medewerkers op sites als LinkedIn. De bedrijvenzoeker is te vinden op wieowie.nl/bedrijven.

"Dit is een feature waar veel mensen om vroegen: ook eens kijken wat er te vinden valt over een bedrijf waar je bijvoorbeeld gaat solliciteren", aldus directeur Bart Kappenburg van Centroid Media. Wieowie.nl kreeg rond de lancering de nodige kritiek, omdat de site het P&O-afdelingen nog gemakkelijker zou maken om sollicitanten te screenen op het web.

De zoekmachine trekt volgens Kappenburg rond de 75.000 zoekopdrachten per dag. "We hebben 25.000 unieke bezoekers per dag. Een bezoeker vraagt dus ongeveer drie mensen op. Er hebben al 15.000 mensen een profiel geclaimd sinds oktober 2007. Er zijn rond de 8,5 miljoen namen opgezocht", aldus Kappenburg tegen Emerce. Hij is van plan Wieowie binnenkort uit te breiden naar België.

 

Deel dit bericht

6 Reacties

Leonard Wolters

Goede PR, ben je in het nieuws, is je site down…

Ans

De site is een extreme zoekmachine vervuiler, en dat is dan ook de enige reden dat hij gebouwd is lijkt het wel. Kijk maar eens naar de index/sitemap. Typ een keer je eigen naam in bij wieowie, en binnen enkele dagen wordt jouw naam door Google gevonden op wieowie. Erg fijn dus voor je privacy. Verder verbaas ik me erover dat de site linkedin doorzoekt. Omdat ik zelf bij linkedin gewerkt heb, weet ik dat dit absoluut niet toegestaan is.Kortom: slimme mensen die achter de site zitten: vervuil google, en verdien gratis en heel snel lekker veel geld. Ik gun het ze. Alleen wil ik wel mijn privacy terug.

Bart Kappenburg

@ans Beste Ans,  Wieowie heeft er voor gekozen om, net zoals Linkedin.com, een directory bij te houden van de opgezochte/geregistreerde namen. Zie voor een voorbeeld van de directory van Linkedin de volgende pagina: http://www.linkedin.com/find/k/k5/k5_4.html. In totaal zijn er 6.6 miljoen geindexeerde pagina's van Linkedin te vinden.  Wij hebben contact gehad met Linkedin omtrent onze applicatie en Linkedin is, zoals je ongetwijfeld weet, bezig met een API. Zie ook de volgende posting van Linkedin: http://blog.linkedin.com/blog/2007/06/the-linkedin–1.html. Tot die tijd kunnen onze spiders gebruik maken van de webinterface van Linkedin.  De site Wieowie heeft niet als doel om 'heel snel lekker veel geld' te verdienen. Zoals je kan zien is wieowie verschoond gebeleven van advertenties en andere commerciele diensten. Waar we wat mee proberen te verdienen is te laten zien dat wij techniek in huis hebben om informatie op een overzichtelijke en technische manier bijeen te brengen. We krijgen geregeld vragen van bedrijven die op een of andere manier gebruik willen maken van onze techniek na het zien van wat wieowie kan. Op verzoek kunnen we natuurlijk altijd je naam uit onze index halen zodat je niet meer vindbaar bent in Google. Graag zie ik dit verzoek tegemoet zodat we maatregelen kunnen nemen. mvg, Bart Kappenburg – Wieowie.nl 

Ans

Bart, Akkoord over linkedin.com. Als jullie met hen contact hebben gehad, staan jullie in het volste recht om linkedin op te namen. Echter, dat er nu nog geen advertenties op wieowie staan, zegt me weinig. Jullie andere sites staan er vol mee, dus dat zal bij wieowie ook wel gebeuren. Je gaat niet in op mijn opmerking over zoekmachine vervuiling. Alle sites van Centroid zijn puur gericht op het vullen van google, en daarmee veel inkomsten te generen. Even checken bij google hoeveel pagina's er geindexeerd zijn van jullie sites, levert huiveringwekkende aantallen op. Hoeveel mensen gebruiken echt jullie sites, en hoeveel krijg je via google binnen? SEO is prima, en ik ben er een voorstander van. Maar vervuiling van google met pagina's die in feite niet jullie eigen content zijn, maar content van derden, vind ik niet kunnen.

delwel

Beste Bart, Ik vind je nogal brutaal (eufemistisch). Je draait de zaak om. Je dient uit fatsoensoverwegingen mij eerst te vragen of je mijn naam in jullie index mag plaatsen en niet anders om. Wim

vraaghetaan?

Zoekmachines belangrijkste marketingkanaal voor webwinkels 18 januari 2008 – PERSBERICHT Zoekmachines belangrijkste marketingkanaal voor webwinkels 18 januari 2008 – Zoekmachines vormen verreweg het meest belangrijke marketingkanaal voor webwinkels. Zowel als het gaat om de bijdrage aan de naamsbekendheid als de Return on Investment (ROI) wordt zoekmachinemarketing het meest geprezen. Dit en meer blijkt uit onderzoek door de Webwinkel Vakdagen. In het onderzoek stond het gebruik van diverse online en offline marketingmethoden in de thuiswinkelbranche centraal. Een goede zoekmachine is http://www.vraaghetaan.nl (aanbevolen) vraaghetaan.nl onderscheid zich van andere Zoekmachine`s, door zijn lage prijs,en kwaliteit, een data base met 1,7 miljoen webadressen en 2,5 miljoen Mail adressen. Een geweldig netwerk dus, aldus Frans hesselmans Adres.: Muggenwaard 20-401 Adres.: Geulhemmerberg 78Woonplaats.: 6988BX Lathum Woonplaats.: 3825CB AmersfoortTel. 0313-631388Mail info@vraaghetaan.nlWebadres http://www.vraaghetaan.nlFW Hesselmans  Bedrijf: vraaghetaan.nl Url http://www.vraaghetaan.nl Contactpersoon Frans hesselmans Telefoon 0313-631388 E-mail

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond