Deel dit artikel
-

Winnaars Dutch Interactive Awards 2014

Zojuist zijn, tijdens de vijfde editie van de Dutch Interactive Awards, de prijzen uitgereikt voor het beste interactieve werk van Nederland. Met dit jaar als grote winnaars ‘a friend of mine’ en opdrachtgever Philips.

Beide wisten twee awards in de wacht te slepen en deze laatste werd tevens uitgeroepen tot ‘Company of the Year 2014”. Momkai werd met De Correspondent verkozen tot ‘Disruptor of the year’.

De ruim veertig genomineerden kregen tijdens de jurydag de mogelijkheid om hun case te presenteren aan de vakjury. Zij werden vervolgens beoordeeld op het gebied van strategie, design en resultaat.

Presentatrice Dionne Stax overhandigde de trotse winnaars vanavond in een bomvol Krasnapolsky in Amsterdam de Dutch Interactive Awards.

In totaal zijn er twaalf awards uitgereikt op het gebied van communicatie, e-commerce en marketing. De winnende bureaus en projectteams zijn: Clockwork, Tam Tam, Fabrique [merken, design & interactie], Q42, a friend of mine (2x), Lukkien, RTL Nederland, iWink, Momkai, Mobile Strategy en TriMM. Philips werd verkozen tot “Company of the Year 2014”.

De jury over de winnende cases:

* Best Service
Clockwork met Quli
Het is een van de meer vooruitstrevende, gebruiksvriendelijke concepten op het web die kwaliteit van levens kan verbeteren. De ‘I’ van Dutch Interactive Awards komt in deze case zonder twijfel naar voren. We zijn erg benieuwd naar de uitrol.

* Best eCommerce
Fabrique [merken, design & interactie] en Q42 met De Nederlandse Staatsloterij
Het is gelukt om nieuwe kanalen te benutten waarbij het vercommercialiseren en personaliseren binnen traditioneel segment een groot compliment verdient. Daarbij is bijzonder goed ingespeeld op de klantreis.

* Best Campaign
a friend of mine (#ExperiencePhilips)
Het behaalde resultaat ten opzichte van het budget is een bijzondere prestatie te noemen. Leuk om te zien dat ook nieuwe kanalen als Instagram op de juiste manier zijn ingezet. Een mooie spinoff voor zowel het merk als de interne organisatie.

* Best Activation
RTL Nederland met GTST: Spring Levend tijdens zomerstop
De winnende app maakt de zomer in een keer relevant en is heel belangrijk voor het bestaande publiek. De loyale kijker wordt optimaal bediend.

* Best Brand
Lukkien met de mobiele strategie voor de Efteling
De jury complimenteert de manier waarop effectief is samengewerkt binnen verschillende partijen om tot het resultaat te komen. Het is een case met indrukwekkende resultaten en veel potentie, vooral op het gebied van beleving en functionaliteiten.
Eervolle vermelding voor Tam Tam (Nationale Opera & Ballet)

* Best Tool
Tam Tam met de Vaarwater App
Een briljante en creatieve app die crowdsourcing en nieuwe technologie (bakens, RFID) samenbrengt, maar tegelijkertijd een duidelijk doel dient. De jury ziet potentie voor landelijke uitrol.

* Best Disruptor
Momkai met De Correspondent
Een gedurfd en succesvol digital-only medium met innovatief businessmodel. De Correspondent is in staat geweest haar filosofie door te voeren tot de persoon die de helpdesk bemant. Een echte ontwrichter in de markt.

* Best B2B
TriMM met Victron Remote Management
Een ontwikkeling in het licht van Internet of Things. De jury is vooral positief over API, waarmee gegevens ook ter beschikking worden gesteld aan derden.

* Best Retention
Mobile Strategy met Hunkemöller Mobile
Loyalty zoals Loyalty bedoeld is’. Het platform is de afgelopen jaar verder doorontwikkeld, en daarmee zijn dan ook indrukwekkende resultaten bereikt.

* Best Social
a friend of mine met #UncoverPhilips
Niet alleen in Nederland, maar ook over de landgrenzen een groot succes met indrukwekkend resultaat. Mooi om te zien hoe ‘fans’ het werk doen en werkelijk een mediahype rondom het merk hebben gecreëerd.

* Best Corporate
iWink met Koninklijke Wagenborg
Een knappe prestatie, zeker binnen de bestaande sector. De jury noemt de website dan ook absoluut indrukwekkend.

* Company of the Year: Philips
De jury: “De Company of the Year maakt momenteel grote stappen binnen online. Dat zagen we vorig jaar toen de “Philips Hue” tot winnaar werd verkozen binnen de categorie ‘Disruptor’. Dit jaar wint Philips maar liefst twee awards in onafhankelijke categorieën. De jury prijst het bedrijf door de interne durf en internationale uitstraling en aspiratie. Philips weet uit te stijgen boven productniveau en kiest steeds vaker voor zinvolle innovatie en beleving. Het is een waardige Company of The Year 2014.

Foto: Maurice Mikkers (c)

Dit bericht is 680 keer gedeeld

5 Reacties

Peter van Rijn

Opvallende winnaars? Lijkt eerder op beperkt aantal deelnemers en zelfbevlekking van de online buro’s?

Dennis Sievers

En waarom dan Peter? Je verwijt de deelnemers dat er te weinig deelnemers zijn?

Ik heb o.a. de case van TriMM van dichtbij mogen bekijken en ik ben van mening dat ze daar als bureau bijzonder trots op mogen zijn. Je hoeft niet van een award-show te houden, maar sommige cases zijn de moeite waard om publiekelijk te laten zien aan (steeds minder) innoverend Nederland.

Peter Boersma

Complimenten voor het snelle publiceren van de winnaars (zelfs de site van de DIA is nog niet up-to-date). Jammer dat de DIA Pro’s vergeten lijken te zijn; is het een idee om die nog toe te voegen?

Ronald ter Voert

@peter: bij deze alsnog 😉

De Dutch Interactive Awards is voor projecten, bureau’s en de teams die erachter zitten. Nieuw dit jaar zijn de prijzen voor professionals of individuen. Dit zijn de (Dutch) Interactive Professional Awards oftewel DIA PRO.

Voor dit jaar hebben we gekozen uit de individuele prestaties binnen de genomineerde cases van de DIA, binnen drie categoriën, namelijk UX-design, visual design en ‘meest innovatieve gebruik van technologie’.

* Best UX design
Anna Offermans, senior interactieontwerper bij Fabrique
Werk: Allerhande Koken-app
“De winnaar weet als geen ander hoe verschillende disciplines optimaal te laten samenwerken. Hij of zij weet ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen te bieden voor complexe problemen en zette een geheel nieuwe interactiestandaard neer voor tablet first websites.”

* Best Visual Design
Tobias van Veen, Lead Design bij Tam Tam
Werk: Nationale Opera en Ballet
“De winnaar is een vooruitstrevende designer: vernieuwing en optimalisatie staan dan ook hoog in het vaandel. En kent de perfecte balans tussen klantbriefing enerzijds en geavanceerd design anderzijds. Voor deze designer begint en stopt zijn taak niet bij visual design.”

* ‘Meest innovatieve gebruik van technologie’
Ronald van Schaik, eigenaar Rhinofly
Werk: Ramped
“Het project waarmee de winnaar is genomineerd legt de focus op het verkennen van de grenzen van interactiviteit en pionierschap binnen de interactieve branche. Prijzenswaardig is het experimenteren met nieuwe materie waarbij liefde voor het digitale medium centraal staat.”

Peter Boersma

Bedankt, en voor de winnaars: GEFELICITEERD!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond