Deel dit artikel
-

MWC: Nederlandse app voor mobiele tv

Het Nederlandse Vinsontv, een spin-off van Triple IT, heeft in Barcelona een white label-app gelanceerd voor omroepen. De app verpakt video in een aantrekkelijke interface. “We mikken vooral op bedrijven die nog weinig doen met mobiele video.”

Raimo van der Klein (ex-Layar) laat Emerce in Barcelona de nieuw OTT (Over The Top) oplossing van Vinsontv zien. Het is niet zijn bedrijf, dat al sinds 2008 bestaat, maar hij is er sinds kort als adviseur bij betrokken. Vinsontv heeft geen stand op het Mobile World Congress, maar Van der Klein probeert met zoveel mogelijk geïnteresseerde partijen. “Triple IT zit al heel lang in mobiele video, maar dit product is bijzonder genoeg om internationaal uit te rollen.”

Met Vinson (de officiële naam voor de app) hebben bedrijven een gratis oplossing om video’s te tonen. Willen ze meer mogelijkheden dan moet er wel betaald worden. Een derde mogelijkheid is dat bedrijven een oplossing op maat laten ontwikkelen. Van der Klein zegt dat er verrassend weinig video-apps zijn, laat staan betaalbare of gratis apps. De bedrijven moeten de video’s wel zelf hosten. De app maakt gebruik van URL-verwijzingen.

Een van de eerste partijen die gebruikmaken van Vinson zijn de gezamenlijke Belgische omroepen die de Uitzending Gemist app Stievie hebben gelanceerd. Dat is een initiatief van VRT, VMMa en SBS Belgium. Tienduizend Vlamingen zullen Stievie de komende maanden kunnen uitproberen via  iPhone en iPad.

Van der Klein had graag gezien van de publieke omroep, RTL en SBS ook voor deze oplossing hadden gekozen. “Ik begrijp ook wel dat ze liever zelf reclame willen verkopen. Wij bieden wel de mogelijkheid van contextuele advertenties.”

Vison is maar een van de activiteiten waar Van der Klein mee bezig is. “Ik adviseer op dit moment vooral retailpartijen, omdat die het extra moeilijk hebben. Maar mobiele projecten doe ik even niet. De concurrentie is moordend en het is erg moeilijk om nog iets van de grond te krijgen. Wat dat betreft hebben we enorm veel geluk gehad met de strategiewijziging van Layer. Die pakt erg goed uit.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond