Deel dit artikel
-

‘Er woedt een storm in reclameland’

“Er is een grote storm gaande en als online reclameindustrie moeten we extra ons best doen om niet te verliezen”, aldus topman Dominique Delport van Havas Group.

De Fransman was vanochtend een van de sprekers op Interact Europe, het jaarcongres van de internationale IAB’s.

“Facebook en Google groeiden in 2006 met 43 en zestig procent terwijl de rest van de industrie met drie procent kromp.” Er komt wel meer geld de online media-industrie in, maar dat stroomt vooral naar twee partijen.

Die twee Amerikaanse giganten hebben afgelopen jaren een immens publiek opgebouwd maar hun revenuen ook direct weer geïnvesteerd in nieuwe reclametechnologie. Daardoor kunnen ze de hele keten tussen consument, mediabureau en adverteerder controleren. Of het nu gaat om analytics, adserving, social advertising of om programmatic display, ze hebben alles in huis.

Waar uit het westen de dreiging komt van Amazon, Apple, Facebook en Google rukken ook de partijen uit het oosten op: Baidu, Alibaba en Tencent.

Delport: “Als klap op de vuurpijl is de merkentrouw van de consument erg laag. Uit eigen onderzoek blijkt dat 74 procent van de consumenten er niet om rouwt als een merk van de ene op de andere dag zou verdwijnen. Die overige, zeg, twintig procent is tevreden klant van de diensten van zo’n merk.”

Een pasklare oplossing kon de Fransman aan zijn gehoor niet geven. Wel gaf hij aan welke elementen de digitale reclamewereld nog meer kunnen schaden: fraude, slechte zichtbaarheid van uitingen, intransparantie van waardetoekenning in nog steeds verder uitdijende de keten en betere meetbaarheid en vergelijkbaarheid van data. En een tip: “Adverteerders moeten bij programmatic met hele duidelijke KPI’s werken. Daar hebben alle partijen baat bij.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Michiel Jansen

Krokodillen tranen. Dit is de directeur van Javastraat die spreekt. Hij zegt. “Daardoor kunnen ze de hele keten tussen consument, mediabureau en adverteerder controleren. Of het nu gaat om analytics, adserving, social advertising of om programmatic display, ze hebben alles in huis” en dit is nou precies het doel waarvoor Havas jaren geleden is opgericht. Alles hadden ze: Mediaverkoop,, mediainkoop tientallen reclame en communicatiebureaus, online bureaus etc. Wat hij aangeeft is dat ze hebben zitten pitten omdat zij graag deze rol wilden. Neemt niet weg dat de macht van Google en Facebook wel heel groot is maar uit zijn mond…. Sorry hoor!

Sjoerd

Eens met Michiel. Het is pure afgunst. Je ziet het meer terug bij de traditionele mediabureau’s, lekker vol inzetten op offline media ‘want dat doet het zo goed’ en tegelijkertijd neerbuigend doen over online media. Maar ja, over online media wordt zoveel geschreven, een klant kan zelf ook leren wat wel/niet werkt online in tegenstelling tot offline ‘ja joh, grp-tje hier grp-tje daar..’

Maarten

Heet dit niet gewoon concurrentie en transparantie? Adverteerders bepalen zelf steeds meer waar ze hun geld aan besteden en krijgen betere ROI’s.

Rommert Crépin - Emark

Bovendien is met de komst van alle marketing automation systemen zoals Adobe en Salesforce het directe contact met een media bureau voor online niet eens meer nodig, social gaat direct vanuit de CRM database van de adverteerder naar de juiste kanalen, met de directe koppeling via een DMP kan de rest ook automatisch mee.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond