Woordenlijst

Admanagementserver
Ondersteunt het inboeken en verwijderen van advertenties en verricht tevens metingen. Ook beschikt de admanagementserver over een profielendatabase die het mogelijk maakt een nauwkeurig omschreven doelgroep direct te benaderen, wat targeted advertising wordt genoemd.
Auditing
Het meten en controleren van bezoekerstatistieken door een onafhankelijke derde partij.
Bannerview
Eenheid voor het meten van het aantal keren dat een advertentie op het scherm getoond wordt.
Click-Through
Men spreekt van een Click-Through of 'doorklik' als een bezoeker op een banner klikt en daarmee de achterliggende pagina opvraagt. Deze kan productinformatie bevatten, maar ook bijvoorbeeld een enquête.
Conversion Rate
Het percentage van het aantal doorkliks dat tot een daadwerkelijk resultaat leidt, zoals het kopen van een artikel, het invullen van een formulier of het achterlaten van een e-mailadres.
Cookies
Kleine tekstbestanden die soms meegezonden worden bij het ophalen van een webpagina. Vaak zijn cookies bedoeld om gebruikers te identificeren. Dat kan beperkt blijven tot het herkennen van de browser van de gebruiker. Zo ontvangt een Netscape gebruiker bijvoorbeeld geen specifiek voor Internet Explorer opgemaakte content.
Cost Per Action
Hierbij betaalt de adverteerder voor de resultaten die een bannercampagne oplevert, zoals kliks die resulteren in een lead (Cost Per Lead; CPL), verkochte producten of diensten (Cost Per Sale; CPS), of per download (Cost Per Download; CPD).
Cost Per Click
Kostenmodel waarbij de adverteerder betaalt per klik op een banner of button.
Cost per Thousand Impressions (CPM)
De kosten die een adverteerder moet betalen om zijn advertentie 1000 maal op webpagina's te laten verschijnen.
Click-Through Rate (CTR)
Het aantal banners dat is aangeklikt door bezoekers ('Click-Through') als percentage van het totaal aantal bezoekers. Deze statistieken worden vaak bijgehouden door een onafhankelijke derde partij.
Exposures, Impression
Het gemiddeld aantal keren dat een persoon een uiting te zien krijgt.
Flat Fee Advertising
De kosten van het adverteren zijn hierbij onafhankelijk van het aantal bezoekers, impressies of doorkliks. De adverteerder betaalt een vast tarief voor een vaste periode.
Frequency caps
Limieten voor het tonen van banners aan bezoekers. De 'caps' bepalen hoe vaak een bezoeker een banner ziet en wanneer die wordt ververst. Hierdoor kan bijvoorbeeld geregeld worden dat dezelfde bezoeker één advertentie niet meer dan vier keer onder ogen krijgt. (bron: www.AdValue.nl )
Hit
Het opvragen van een bepaald bestand bij een server. Een 'hit' is een slechte maat voor het aantal bezoekers of exposures. Zoekmachines kunnen hits genereren zonder dat ooit iemand de advertentie te zien krijgt, terwijl proxies en firewalls een pagina één keer kunnen opvragen en naar meerdere gebruikers versturen.
Interstitial
Interstitials zijn 'tussendoortjes' bij het ophalen van internetpagina's. Bijvoorbeeld de homepages van Geocities, waarbij voor en tijdens het opvragen van informatie een venster met 'A few words from our sponsors' wordt getoond.
Keyword Advertising
Afhankelijk van de gekozen termen in de zoekmachine kunnen bedrijven hun advertentie laten tonen op de resultatenpagina.
Microsite
Een deel van een grote site, dat bedoeld is om een product of dienst onder de aandacht van het publiek te brengen en er informatie over te geven. Heeft meestal een aparte URL en wordt door middel van banners onder de aandacht gebracht.
Pageview
Eenheid om het aantal bezoekers van een pagina te meten. Daarbij worden pagina's die bijvoorbeeld door robots zijn opgevraagd niet meegeteld.
Profiling
Wanneer banners worden aangeboden met behulp van een admanagementsysteem, kan de adverteerder zelf bepalen aan welk type bezoeker hij zijn banner wil bezorgen. Hiervoor wordt een nauwkeurig profiel van de gewenste bezoeker opgesteld.
Rich media
In online advertising betekent dit een banner die geen GIF is, maar bijvoorbeeld een Java applet of een Flash film. Voordeel is dat de uiting veel mooier vormgegeven kan worden, nadeel is dat de site langzamer wordt.
Rotating banners
Hierbij wordt op een pagina een banner getoond die om de zoveel tijd wordt vervangen door een andere banner. Hierdoor ziet de bezoeker bij bezoek aan één pagina meerdere banners.
Run Of Network (RON)
Het breed inzetten van een banner op alle titels van een online advertentienetwerk. Door het uitblijven van targeting is het moeilijk te voorspellen waar de banners uiteindelijk tevoorschijn komen. De kosten hiervan zijn vaak het laagst.
Run Of Site (ROS)
Het wisselen van een bannerpositie over een complete website inclusief alle pagina's die achter de homepage hangen. Een bedrijf adverteert dan niet alleen op de homepage, maar bij toerbeurt ook op alle pagina's van die website. (bron: www.AdValue.nl )
Targeting
Profiel targeting is gebaseerd op het surfgedrag van de bezoeker en kijkt bijvoorbeeld naar welke site deze nog meer is geweest en met welke content hij in aanraking is geweest. Technische targeting is onder andere gebaseerd op de browser en het inbelpunt van de bezoeker. De adverteerder kan bijvoorbeeld aansluiten bij de inhoud van de website, of accenten leggen naar aanleiding van de geografische locatie van de bezoeker.
User session
Een user session is het bezoek van één gebruiker aan een website, ongeacht het aantal pagina's dat deze bezoeker opvraagt.
Bron: NetPlus Kernwoordenlijst
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond