Deel dit artikel
-

‘We worden de Booking.com van de beautywereld’

Na een klein jaar van voorbereiding lanceert Laurens Groenendijk vandaag zijn nieuwe bedrijf Treatwell.nl. De site fungeert als marktplaats voor spa’s, salons, kappers en andere dienstverleners in de beauty- en verzorgingswereld.

Onbekend is hij niet met de wereld van de marktplaatsen en lokale, offline dienstverleners. Eerder stond hij al aan de basis van de Nederlandse versie van bezorgdienst Just-Eat. Begin vorig jaar verkocht hij zijn aandelen daarin om even tot bezinning te komen. En passant was hij betrokken bij de oprichting van RTL’s modewinkel Miinto, maar de meeste uren gingen en gaan naar Treatwell.nl.

“Ik vroeg me af welke markt nog vrij was waar ik het model van Just-Eat op kon toepassen.” Na huiselijke beraadslaging bleek de beauty- en verzorgingswereld voor zeker tachtig procent zo ouderwets te werken dat digitalisering de hele markt vooruit zou kunnen helpen. Samen met compagnon Jan Willem van Boeckel (P&G, Unilever) en nog twee anderen werd eind vorig jaar het bedrijf opgericht.

“De uitdaging ligt in de automatisering. Hoe vind de klant die ene salon en hoe kan hij daar zijn online boeking doen? We zijn in stoelen gaan denken, niet in agenda’s. Kappers, bijvoorbeeld, kunnen via het vaste of mobiele internet aangeven welke tijdslots ze níet beschikbaar zijn voor internetreserveringen. De rest beschouwen we als open en dus beschikbaar. De klant en kapper moeten de reservering beiden bevestigen. Als dat niet gebeurt, bellen we het zelf na.”

In de huidige fase van het bedrijf ligt de nadruk op het creëren van aanbod. Om daar de focus op te houden, gaat Treatwell vandaag officieel van start in Amsterdam. “We gaan van stad naar stad om een goed en gevarieerd aanbod te hebben voor onze gebruikers. De inschatting is dat er zo’n 52.000 bedrijfjes in de beauty- en verzorgingssector actief zijn. We beginnen met tweehonderd om snel uit te breiden naar Utrecht, Den Haag en Rotterdam. De meeste aandacht van ons verkoopteam gaat nu naar het inrichten van de aanbodszijde.”

Bedrijven die zich inschrijven voor een vermelding worden, na betaling van de opstartkosten van 199 euro, bezocht door een van de drie fotografen van Treatwell. Die zorgen voor een goede presentatie van het bedrijf op de site. “We investeren veel in het merk en de uitstraling.”

Verder betalen de aangesloten bedrijven vijftien procent commissie van de behandeling. De klant geeft op de site al aan waarvoor hij komt. Hij betaalt in de winkel of vooraf via de marktplaats. “Ik denk dat we eindigen met zo’n vijf- à tienduizend aangesloten salons in Nederland.”

Behalve een enkele spelers in Amerika en Engeland wordt nergens anders in de westerse wereld een vergelijkbaar concept uitgerold, voor zover Groenendijk het kan inschatten. “We kunnen de bepalende speler in Europa worden, een soort Booking.com voor deze sector.”

Het eerste land waarnaar hij het bedrijf zal uitrollen, is Duitsland. Dat gebeurt echter niet eerder, voordat in Nederland het systeem zichzelf goed heeft bewezen. Niettemin zijn de eerste gesprekken met internationale investeerders al gevoerd om het concept in de week te leggen. “We spreken met de tier 1-investeerders.” De spelers in de Eredivisie van venture capital.

“Ik denk dat aangesloten salons tien tot maximaal dertig procent van hun omzet via Treatwell kunnen halen op termijn.”

Het bedrijf heeft inmiddels achttien man in dienst, een combinatie van techniek en sales. De financiering gebeurt uit eigen middelen.

Deel dit bericht

7 Reacties

Harry Bijl

Van Harte Laurens! Nice 🙂
gr
Harry

Willem

Dit gaat niet werken. In de beautywereld zijn de marges al zo laag dat je als ondernemer ook nog eens 15% van je omzet gaat afstaan. Trouwens, het concept is in NL helemaal niet nieuw. Er bestaat al zoiets, en dat is ook geen groot succes.

@Willem

@Willem,

15% veel? Weet je wat het kost om een nieuwe klant aan te trekken? Een nieuwe klant moet verzorgd worden zodat de klant een vaste klant gaat worden die direct bij de beauty partner gaat reserveren.

Rene

Kan alleen werken als het gekoppeld is met een intern reserveringssysteem, dat kan ik uit de tekst en website niet opmaken of het kan. Als voorbeeld: kappers gebruiken vaak eigen reserveer-software, meestal gesloten systemen. Zolang dit niet gesynchroniseerd wordt heb je kans op dubbele boekingen. Als je dan dit systeem ook wilt gebruiken dan is het dus 15% van je gehele omzet!

Frederieke

Misschien moet je je vrouw eens wijzen op http://www.beautybookers.nl/ 🙂 volgens mij kun je hier in heel Nederland al bij schoonheidssalons boeken…

Rob Bogaers

@ Rene: dat is wellicht ook de truc, iedereen aansluiten en langzaamaan volledig afhankelijk maken met al je producten incl je logo.. Thuisbezorgd en Just-eat hebben dit natuurlijk fenomenaal gedaan. Hoorde van mijn shoarmatent om de hoek dat ie weer meer provisie moest afdragen.. in zijn schort van Thuisbezorgd.. Als het ze lukt dan kun je dus ook veel meer verdienen dan de magere marges in travel, lees Booking.com

Min Book

Jullie willen de booking.com worden van de beautywereld maar waar is het idee? http://www.2minutes2book.nl kent maar goed genoeg de knepen van het vak.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond