Deel dit artikel
-

Workshop- Online afrekenen

Verkoopt u artikelen of diensten op internet, of gaat u dat doen? Dan zult u vroeg of laat moeten nadenken over de betaling door uw afnemers. Welke alternatieven zijn er om veilig en tegen redelijke kosten online af te rekenen?

Stap 1 Ken uw doelgroep

Inzetten op creditcardbetalingen als u ringtones verkoopt is niet handig: de meeste jongeren hebben geen creditcard. Voor PayPal is tegenwoordig geen creditcard meer nodig, maar daar moeten gebruikers minstens 18 jaar oud zijn. Naast kosten en betalingszekerheid moet u deze praktische zaken meenemen in uw beslissing. Probeer uit te vinden hoe úw doelgroep het liefst op vergelijkbare (concurrerende) sites betaalt.

Stap 2 Laat de klant kiezen

Winkels als Free Record Shop en Bol.com bieden standaard minstens drie betaalmogelijkheden: iDeal, creditcard en acceptgiro. Betalen per e-mail, zoals PayPal dat biedt, lijkt in Nederland een ondergeschoven kindje. Dat is vreemd, zeker nu  klanten voor deze service geen creditcard meer nodig hebben. Voor alle betalingsvormen geldt: de aantrekkelijkheid voor u hangt af van aantal verkopen per maand en/of de gemiddelde transactiewaarde.

Stap 3 iDeal: kies een bank

Om iDeal kunt u eigenlijk niet heen. Betalen via internetbankieren is razend populair, zo blijkt uit onderzoek. Om iDeal aan te bieden moet u bij één van de vijf deelnemende banken aankloppen: ABN, Fortis, ING, Postbank of Rabobank. iDeal is met name interessant als uw gemiddelde transactiebedrag boven de 10 euro ligt. Er zijn ook lightversies, met eigen voorwaarden.

Stap 4 iDeal: vergelijk kosten

Een transactie via iDeal kost, afhankelijk van bank en pakket, tussen de 56 (Rabobank) en 75 cent (ING en Postbank). Daar staat tegenover dat ING en Postbank geen start- en abonnementskosten rekenen. Bij ABN Amro en de Rabobank betaalt u per maand tussen de 0 en 50 euro abonnementsgeld. Hou bij de laagste transactietarieven rekening met mogelijke maxima wat betreft het aantal transacties per maand. Verder kunt u voor iDeal ook terecht bij Mollie.nl: 99 cent per transactie en geen maand- of startkosten. Kan interessant zijn als u net ´te groot´ bent voor de lightpakketten.

Stap 5 Creditcardbetalingen: vergelijk psp’s

Wilt u creditcards als betaalmiddel accepteren, dan moet u een internetkassa huren bij een Payment Service Provider (psp). Elke psp werkt samen met een zogenaamde acquiring bank. In Nederland werken veel psp´s met Paysquare als acquiring bank. Psp Buckaroo rekent 30 euro abonnementsgeld per maand en rond de 20 cent per transactie. Startgeld is 150 euro. Psp Chronopay werkt met een buitenlandse acquiring bank, kent geen start- of abonnementskosten en rekent gemiddeld 4% kosten + 40 cent per transactie.

Stap 6 Of een alles-in-één-pakket?

Bedrijven als Ogone en Docdata Payments zijn voorbeelden van psp´s die meerdere betaalmogelijkheden in één pakket bundelen. Kiest u voor Ogone, dan kunnen uw klanten met creditcard, iDeal, machtiging of Wallie betalen (Wallie is een prepaid betaalkaart). Wel zo makkelijk als u bij één partner voor alle betalingen terecht kunt.

Hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan: naast startkosten (300 euro) betaalt u maandelijks tussen de 30 en 200 euro abonnementsgeld. De transactiekosten bedragen maximaal 86 cent, afhankelijk van het pakket dat u kiest.

Stap 7 Betalen met acceptgiro achteraf?

In Nederland is de acceptgiro nog steeds populair onder internetshoppers. Geen gegevens online achterlaten en pas na ontvangst betalen is dan ook erg aantrekkelijk. Of u er verstandig aan doet is echter een tweede. Als u meer klanten trekt die slechter betalen, heeft u er niks aan. Dat is de teneur op ondernemersforum Higherlevel.nl. Daar tegenover staan winkels als bol.com, die hun succes voor een belangrijk deel aan deze traditionele betaalmethode te danken hebben. Ook hier het advies om te kijken welke betaalvormen uw concurrenten bieden, zo weet u zeker dat u op dat gebied niet onnodig klanten misloopt.

Stap 8 Overweeg PayPal

Mooi aan PayPal is dat u niks betaalt zolang er geen betalingen zijn. Verder is een betaling met creditcard voor u (veel) goedkoper dan bijvoorbeeld via psp Chronopay. Zeker nu PayPal ook betalen via een (gekoppelde) bankrekening mogelijk heeft gemaakt, is deze Amerikaanse betaaldienst uw overweging waard. Mogelijk nadeel: klanten jonger dan 18 jaar kunnen geen PayPal-account openen. Verder is voor een gewone creditcardbetaling geen registratie nodig, bij PayPal wel.

Stap 9 Integreren of doorsturen?

Los van de kosten verschillen de betaalmethodes ook qua implementatie. Voor de doe-het-zelver bieden onder andere PayPal en Ogone scripts om de betaling helemaal op uw eigen site af te handelen, PayPal heeft zelfs een api beschikbaar. iDeal loopt altijd via de bankiersite van de klant. Alle betaalmogelijkheden bieden daarnaast eenvoudige html-code om een betaalknop op uw site te zetten, de eigenlijke betaling wordt dan op de site van uw betaalpartner afgehandeld. Zo´n betaalknop stelt weinig eisen aan de beveiliging van uw website, dat is een voordeel. Mogelijk nadeel is dat uw klant sneller afhaakt omdat de look & feel van de online omgeving verandert.

Stap 10 Let op de Wet ‘Kopen op afstand’

Heeft u een webshop, dan heeft u te maken met de Wet kopen op afstand. Die bepaalt onder andere dat een klant binnen zeven werkdagen na ontvangst van het bestelde van de koop mag afzien. U moet dan een eventuele betaling binnen een maand terugstorten. Voor software en dvd´s gelden aanvullende voorwaarden, maatwerkproducten kennen überhaupt geen afkoelingsperiode. Zorg dat u niet voor verrassingen komt te staan en surf naar http://www.consuwijzer.nl/ voor meer informatie over de wet.

Deel dit bericht

2 Reacties

luud

De kopersbescherming van internetbank PayPal / internetveiling eBay is een schofterige regeling, die verkopers geld kost en kopers uitnodigt te frauderen.Werkwijze: Een koper betaalt een item via PayPal en laat het goedkoop, dus ongeregistreerd, toesturen. Later zegt de koper, dat hij het item niet heeft ontvangen en claimt terugbetaling via PayPal.PayPal dwingt de verkoper vervolgens terug te betalen, omdat het item ongeregistreerd – zonder verzendbewijs – is verstuurd.

eFactoring

..eFactoring is tegenwoordig de oplossing voor webwinkels om consumenten de populairste betaalwijze(acceptgiro/op rekening) aan te bieden en de risico?s uit te besteden aan een externe partij..Bij http://www.icmo.nl is ook volledige outsourcing mogelijk: facturen versturen, credit checks, debiteurenbeheer, risico overname, eFactoring, herinneringen versturen, incasso, etc.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond