Deel dit artikel
-

Workshop: Uw maandelijkse seo-checkup

Keywords, metatags, wie is er niet groot mee geworden? Maar net als met pindakaas wil ook Google af en toe weleens wat anders. Naast SEO-klassiekers moet elke site-eigenaar dus ook nieuwe trucs toepassen. Hieronder komen ze hapklaar aan bod, geleverd door drie experts op het gebied van zoekmachine-optimalisatie.

De basis

Zorg dat elke pagina van uw site een unieke, beschrijvende titel heeft. En dat alle pagina´s voor zoekrobots beschikbaar en doorzoekbaar zijn. Schotel daarbij bezoekers en zoekmachines dezelfde content voor. Die content is bij voorkeur voorzien van tags (om koppen te maken) en niet overdreven veel keywords die voor uw site of business van belang zijn.

Welke woorden zijn key?

Die woorden die verkeer opleveren (check uw stats) en waarmee hoog scoren in Google mogelijk is. Doe dus zoekwoordonderzoek. Verwerk ze in koppen, titels en broodtekst en gebruik synoniemen ter afwisseling. Een al wat oudere SEO-regel luidt trouwens dat zeven keywords op elke honderd woorden optimaal is.

En niet vergeten

Inkomende links zijn en blijven van levensbelang voor een goede (zoekmachine)vindbaarheid van uw site. Maak werk van inkomende links vanaf relevante websites. U doet het helemaal goed als de anchortext (dat is de linkbeschrijving) ook betekenisvol is. Help linkers naar uw site op dat gebied door ze een voorbeeldtekst voor de link aan te bieden.

Over links

Naast de anchortext heeft de ideale backlink (een link naar uw site) ook een title attribuut. Dit is de tekst die verschijnt als iemand met z´n muis op de link ´leunt´. Dit attribuut wordt vaak vergeten of staat default op ´Klik hier!´ in het CMS. Een gemiste kans volgens de experts. Tik ook eens link:www.uwconcurrent.nl in op Google, ziet u gelijk welke backlinks ook naar uw site zouden moeten verwijzen.

Overdrijf het niet

We vroegen de experts ook welke zaken anno 2009 echt niet meer kunnen. Webteksten volstoppen met keywords is uit den boze (´Harry Potter? Alles over Harry Potter en de avonturen van Harry Potter vindt u op onze Harry Potter site!´). Algemeen: waak voor overoptimalisatie, onplezierig voor Google en vaak ook voor uw bezoekers. Punt van discussie is de metatag keywords, daar zijn de experts het niet helemaal over eens. Hou het maar op ´baat het niet, dan schaadt het niet´.

En die andere metatag?

Hoewel ook de metatag description betere tijden heeft gekend is het toch verstandig om hem wel te gebruiken. Het is immers vaak de tekst die in Google tussen de zoekresultaten opduikt. Goed voor Google én uw bezoekers dus. Als u deze tag wervend opstelt, kan het zelfs een goeie ´call to action´ vanuit zoekmachines zijn.

Hoe zit ´t met de PageRank?

PageRank (PR), het Google rapportcijfer voor uw site, heeft volgens kenners z´n beste tijd gehad. Een hoge PageRank is geen garantie (meer) voor topposities in Google. Veel zoekmachinetoppers hebben tegenwoordig een lage of zelfs geen PR meer. Desondanks moet u (interne) links nog steeds zo toepassen dat de PR die u heeft niet onnodig ´verwatert´.

Social networks

Zet sociale netwerken in als ´linkaas´. Als u actief bent op LinkedIN of Facebook vergroot u de kans op buzz rond uw merk of bedrijf. Met een beetje mazzel volgen daar weer links uit naar uw website. Twitteraars droppen regelmatig hyperlinks in hun tweets: opgepikt door Google en followers zorgt dit voor extra verkeer naar uw homepage. Overigens telt Google dit meestal niet als backlinks.

Wie blogt rockt

Door blogs, fora en tools als Twitter worden bedrijven gedwongen transparant en eerlijk te communiceren, merken worden persoonlijkheden. Dat is voor u niet alleen een nood, maar ook een deugd. Als u op uw bedrijfssite regelmatig posts plaatst waarin u de lezer een blik in de keuken gunt is dat twee keer goed. Eén keer voor uw imago, en twee keer voor het woordaas waarmee u Google voedt.

Huiswerk

Wat moet u elke maand even doen om uw SEO-strategie in topconditie te houden? Hou altijd uw stats in de gaten: zo ziet u waar uw bezoekers vandaan komen en constateert u fouten in uw site-navigatie. Vraag ook eens een klant om naar uw site te kijken en te zeggen wat hij of zij mist. Het antwoord is vaak meteen een SEO-kans.

Stats: verkeer

Check verder regelmatig de belangrijkste zoektermen in Google die u verkeer opleveren. Ook goed om te meten: welk percentage van zoekers op een term komt naar uw site (traffic share)? Om dit te achterhalen kunt u uw eigen cijfers vergelijken met een module als de Google AdWords verkeerschatter.

Stats: zoekwoorden

Kijk ook naar het soort zoektermen dat voor verkeer vanuit Google zorgt. Zijn dit algemene woorden of hebben ze te maken met uw bedrijf of merk? En hoe is dan de verhouding ´merkgerelateerd verkeer´ versus ´algemeen verkeer´? De antwoorden hierop geven weer aanwijzigingen of en hoe u uw webteksten aan moet passen.

Aan dit artikel werkten mee: Keesjan Deelstra (InternetEffect), Eduard Blacquière (Outrider) en Wiep Knol (Tribal Internet Marketing).

Deel dit bericht

20 Reacties

Jolanda Pikkaart

Google gebruikt de keywords niet meer voor de zoekresultaten, net zoals Yahoo. Hier is geen onduidelijkheid meer over, aangezien de bedrijven dit zelf hebben gezegd.

Martijn van Turnhout

De auteurs hebben het hier over de keywords in de teksten, niet de metatag zelf ;).  Persoonlijk hou ik de metatag Keywords nog wel aan. Klopt het dat Bing deze nog wel gebruikt? Better safe to be sorry, zeg ik dan.

Dennis Sievers

Ter info; de 'oude' SEO regel "gebruik 7 keywords op elke 100 woorden" is een keyword density van 7%. Dat komt het keyword in elke zin terug. Ten eerste raad ik dat al af voor de leesbaarheid (zie "Harry Potter" voorbeeld), ten tweede natuurlijk vanwege het risico op keyword spam / over-optimalisatie met als gevolg dat er geen resultaten worden behaald in zoekmachines. Een keyword density van 1% tot 4% is ruim voldoende. Als er samenhang in de content aanwezig is tussen het onderwerp op de pagina en de gebruikte termen / keywords, gecombineerd met een goede (relevante!) inkomende en uitgaande link-structuur, ben je al een heel eind op de goede weg. Hoewel erg clich?, maar schrijf een waardevolle copy voor de bezoekers op de website (potenti?le klanten) en voeg waarde toe. Wat willen zij weten? Waar zijn zij naar op zoek? Welk probleem ervaren zij en welke oplossing kun je al bedrijf daarvoor bieden? Focus daarop, en je zult zien dat het hele "keyword density" verhaal niet zozeer meer zal spelen en uiteindelijk automatisch goed gaat.

Barrie de Vries

[quote]Naast SEO-klassiekers moet elke site-eigenaar dus ook nieuwe trucs toepassen[/quote] Waar zijn de 'nieuwe trucs'? Dit hele artikel had ook best geschreven kunnen zijn in 2004 (of zelfs eerder). Toen waren deze klassiekers ook al waar, had je al social media, werkte bloggen en kon je net zo (on)betrouwbaar als met de verkeersschatter van Google, verkeersschattingen doen. Als dit het beste en het nieuwste is dat 3 SEO specialisten met elkaar kunnen verzinnen, dan vraag ik mij af waarom je nog met SEO specialisten zou samenwerken?

Dennis de Vroet

@ Barry Haha, dat is precies wat ik dacht. Dit artikel is een opsomming van SEO technieken die denk ik door elk zelf serieus nemend bedrijf allang wordt gebruikt. Ik denk dat Emerce lezers hier niets nieuws lezen.Waar zijn de nieuwe trucjes. Dat wil ik lezen, en dan graag met resultaten 😉

Dennis Sievers

@Barry, het gaat erom dat een heel groot gros van de mensen niet op deze wijze naar optimalisatie kijkt. Als je je regelmatig verdiept in deze tak van sport, dan kunnen het inderdaad (enkele) open deuren zijn. Niettemin zijn het handvatten, je bent met deze informatie nog lang niet bij een winstgevende website, het is slechts het topje van de ijsberg.  Als ik me een maand inlees over alles wat bijvoorbeeld een boekhouder moet doen, waar hij of zij rekening mee moet houden, etc. dan kan ik ook een dergelijke reactie geven. Als je alles weet, waarom heb je dan nog iemand anders nodig? De praktijk is altijd anders.

Barrie de Vries

@Dennis: Als jouw boekhouder je zegt dat hij een fantastische nieuwe technologie gebruikt om je administratie te verbeteren. Je komt kijken en hij laat je Excel zien: hoe voel je je dan?

Dennis Sievers

@Barry In eerste wellicht zoals jij je voelt bij dit artikel, omdat ik er kennis van heb en mijn verwachtingen hoger gespannen waren of ik wat nieuws dacht te gaan zien. Maar misschien heeft hij in Excel wel iets geniaal in elkaar gezet waardoor het stiekem alsnog een fantastische nieuwe methode is om te administreren waar ik met mijn kennis nooit aan gedacht zou hebben.  De vijver is altijd dieper dan dat ie lijkt.  En misschien volgt er nog een follow-up op het artikel. Je moet ergens mee beginnen zeg ik altijd maar.

Barrie de Vries

@Dennis: Mijn respect voor je positieve houding. Ik laten we inderdaad hopen op een inhoudelijke betere follow-up op dit artikel. En anders hoop ik dat ze hun stukje wat ingetogener inleiden.

soboer

Mijn Seo tip: Run een adwordscampagne waarin duidelijk naar voren komt welke zoekwoorden converteren. Bouw vervolgens landingpages rond deze zoekwoorden. Er bestaan richtlijnen waar een ideale seo webpage aan moet voldoen. Maak gebruik van een google sitemap. Laatste stap, linkbuilding campagne beginnen en je zal zien dat je de juiste traffic krijgen.

Maarten Roelofs

Is seo inmiddels niet passe? http://learntoduck.com/search-marketing/seo-is-dead  Ook gezien de (vermoede) sterke negatieve correlatie tussen adword-spend en seo positie?

Barrie de Vries

@Maarten: Pass?, of ben je er nooit gearriveerd? Gezien je bron en je vraag daarna, vermoed ik het laatste. Als er iets is te benoemen wat elkaar versterkt dan is staat op nummer 1: SEO en SEA en op 2: kippen en veren.

Maarten Roelofs

Hi Barrie, Ik ben ZEKER geen seo expert. Dus daarin heb je volledig gelijk. Echter: met predictive search, integratie met je g-account, en de vrijwel perfecte linkspam van de mkb gidsen vraag ik mij af of seo nog nut heeft. Met de correlatie bedoel ik het sterke vermoeden dat de adwords positioning een relatie heeft met seo. In negatieve spend.

MBeijer

Inderdaad worden de standaardzaken vermeld, die je zeker moet doen. Maar ik mis de aangekondigde nieuwe trucs die hapklaar worden aangeboden. Of is die nieuwe truc dat je een stukje schrijft en dan jouw url plaatst, zoals de schrijvers deden en ik doe voor mijn nieuwe online typecursus?Martin ( http://www.ticken.nl/typecursus.html )

Barrie de Vries

Hey Maarten,Ik begrijp kennelijk niet wat je bedoeld. Bedoel je dat mensen die hoge posities hebben in SEO minder uitgeven aan Adwords? Of dat mensen die hoge posities hebben in adwords minder investeren in SEO? Of misschien iets heel anders? Over het nut van SEO: een geoptimaliseerde site levert niet alleen (hoge) posities in de rankings op. Het zorgt er ook voor (mits goed uitgevoerd) een hogere conversieratio op de site, dat je CPC's in Adwords lager worden en je geen onnodig geld uitgeeft aan affiliate marketing om maar een paar voorbeelden te noemen. Daarmee lijkt het mij een redelijk essentieel onderdeel van een succesvolle e-commerce strategie en is het in ieder geval verre van dood. Over het nut van SEO specialisten valt, gezien de kwaliteit van dit stuk, wel te twijfelen, maar ik val in herhaling 😉

Frank

30-10-2009 De druk van een goede website, er een te blijven en gevonden worden! Sinds een maand hebben we de site http://www.kinderkleding.nl. in de lucht. Ok het assortiment moet nog uitgebreider maar dat heeft met de seizoensinkopen te maken. Nog een paar maanden en het merken pakket is flink uitgebreid. De druk blijft groot, want we willen een goede en professionele website zijn om in onze ogen aantrekkelijk te zijn voor klanten.Daarnaast wil je gevonden worden Wat hebben we gedaan:Sitebouw Back-Office Koppeling met Logistiek SysteemPlan van aanpak (technisch en marketing) voor het komende jaar SEO Heel veel testenBezig met opzet met extra nieuwsitems en berichtposting via WordPress Dit allemaal tot doel, dat we een goede, betrouwbare en interessante aanbieder zijn voor kinderkleding, waarbij we met name in Google op onze belangrijkste zoekwoorden en combinaties daarvan, bij de resultaten op in ieder geval de 1e pagina terechtkomen en natuurlijk bij voorkeur de top 3 positie. Maja Als we dat bereikt hebben, begint het verhaal van je positie verdedigen. Daarom ,zoeken wij een goede strategie, tips en trucs om de dan gehaalde positie te behouden (dus de defensie opbouwen) totdat we zoveel naamsbekendheid hebben dat klanten ons niet meer zoeken maar onze url http://www.kinderkleding.nl bijna blindelings intypen. Graag ontvangen we reacties over onze huidige site en tips ter versterking van onze strategie MvrgrFrank ( http://www.kinderkleding.nl )

Barrie de Vries

Tip 1: Wed niet op 1 paard. Dwz: investeer ook in andere kanalenTip 2: Haal kennis in huis in de vorm van gespecialiseerde medewerkersTip 3: Geef deze personen genoeg ruimte- en (opleidings)budget om te blijven werken aan hun eigen ontwikkeling. Maak met hun duidelijke afspraken over duidelijke KPI's.Indien tip 2 en 3 niet haalbaar zijn: tip 4- Selecteer een gespecialiseerd bureau waarvan search de core business is. Maak met hun duidelijke afspraken over KPI's.

soboer

@ Frank, Site ziet er goed uit. Seo is een langdurig proces. Jullie hebben een topdomein dat makkelijk in de top 3 hoort te staan. Waarschijnlijk is er weinig aan seo gedaan. Mijn tip is een linkbuildingcampagne beginnen. Zoekwoord kinderkleding wordt 5 miljoen keer per maand naar gezocht. Richt je op die ene zoekwoord en je traffic zal omhoogschieten. Vergeet niet een adwords campagne te beginnen.

Barrie de Vries

@Soboer: Je richten op 1 keyword is nooit een goede strategie.

Remo

Het lukt ons maar niet om voldoende inkomende links te genereren. Wij zijn met de URL http://www.woods.nl nu 4 jaar actief in kinderkledingland. Waar we enkele jaren geleden nog konden volstaan met een linkruil merk ik dat het nu nog maar alleen mogelijk is tegen vergoeding. Wat ik niet snap ik is waarom Google de inkomende links nog zo waardeert. Dat zegt toch bijna niets meer over de kwaliteit van een site?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond