Deel dit artikel
-

WPP: 2009 wordt zwaarste jaar

Klanten van het internationale communicatieadviesbureau WPP hebben het jaar 2009 grotendeels afgeschreven. Ondanks dat vooruitzicht denkt WPP beter dan de markt te presteren, mede door zijn focus op online media.

Dat blijkt uit de toelichting de jaarcijfers die het bedrijf presenteerde.

Bestuursvoorzitter Martin Sorrell zegt tegen de Financial Times dat zijn klanten  verwachten dat de eerste helft van 2009 financieel het slechtst zal zijn. Sorrell omschrijft de marktomstandigheden als ‘erg, erg lastig’. Veel klanten hebben 2009 daarom al afgeschreven als een jaar om kansen of markten te verzilveren.

WPP verwacht dat zijn omzet in 2009 met 2 procent zal krimpen. Branchebreed wordt uitgegaan van een marktkrimp van 5 procent. Sorrell stelt de winstmarges iets naar onderen bij en gaat snijden in de kosten.

In 2009 verdwijnen er 2.000 banen bij WPP. Of er gedwongen ontslagen zullen vallen onder de ongeveer 100.000 medewerkers is niet bekend.

Afgelopen jaar groeide de omzet met 21 procent tot 7,5 miljard pond. Zonder valutaverschillen bedraagt de omzetgroei 9 procent.

Bijna een kwart van de omzet is afkomstig uit advies rondom digitale communicatie. De opkomst van mobiel internet en profielensites zijn daar debet aan.

Afgelopen najaar nam WPP marktonderzoeker TNS over. 

Foto: gotplaid? (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond