Deel dit artikel
-

WPP: ‘Langzame start van 2018’

Reclamegigant WPP is het jaar 2018 langzaam begonnen. De omzet steeg een procent. Voor de rest van het jaar verwachten de Engelsen geen wezenlijk ander beeld. De top klinkt gematigd. Update: koers daalt 15 procent.

“2017 was met gelijkblijvende omzet en winst geen fraai jaar voor ons”, becommentarieert topman Martin Sorrell de jaarcijfers van bureaunetwerk WPP. “De belangrijkste factoren hiervoor zijn de impact die technologische disruptie heeft op lange termijn en de schamele groei in budgetten en activistische beleggers.” Die dwingen het bedrijf tot het laag houden van de kosten. Dit beeld zet zich ook in 2018 door.

Sorrell wil dat investeerders en zijn klanten anders gaan. Ze moeten meer met de lange termijn bezig zijn dan besparen op de korte termijn. Dat kan alleen, klinkt zijn redenering, door meer mediabudget naar WPP te brengen. Om dat geld efficiënter te besteden, belooft het concern beter intern samen te werken met andere labels van het netwerk.

Om nieuwe digitale expertise aan WPP toe te voegen, wordt dit jaar gewerkt met een investeringsbudget van 300 à 400 miljoen pond. Het merendeel daarvan gaat naar kleine en middelgrote bedrijven in groeimarkten. De VS worden dit jaar vermoedelijk overgeslagen omdat de waardering van betreffende MKB’ers te hoog is.

WPP sloot 2017 af met een omzetdaling van 0,3 procent tot 15,3 miljard pond. Het bedrijfsresultaat (ebitda) steeg met 1,2 procent tot 2,5 miljard pond.

Update 01-03-2018 10:46: Kort na opening van de beurs in Londen kreeg het aandeel WPP al een daling van 14,9 procent te verwerken.

Foto: linkedineditors/Chip Cutter (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond