WPP profiteert van gedwongen digitale versnelling

Bureaugroep WPP boekt zijn grootste organische groei in twintig jaar tijd. Dat is het directe gevolg van klanten die vanwege corona versneld een digitale transitie doorliepen.
“Onze omzet is niet eerder zo hard gegroeid, voornamelijk in het domein van digitale marketing, media, e-commerce en technologie. We liggen twee jaar voor op ons plan en haalden het doel voor 2023 al in 2021.” Met die woorden vat topman Mark Read van het WPP-concern het afgelopen jaar samen.
Vanochtend presenteerde de Brit de financiële cijfers over 2021.
De omzet steeg met zeven procent tot 15,3 miljard euro en het bedrijfsresultaat bedroeg 1,6 miljard. Dat is even veel als de vrije kasstroom.
Bijna veertig procent van de omzet is afkomstig uit ‘nieuwe business’. Dat staat voor digitale marketing, media en technologie. Omgekeerd: de rest van de handel wordt nog gegegeneerd met activiteiten in traditionele media. Een concurrent als Media.monks heeft deze ‘ballast’ niet.
CEO Read (foto) kondigt verder aan, dat hij voor 800 miljoen pond (960 miljoen euro) aandelen gaat terugkopen. Beleggers vinden dit leuk, omdat dat positief is voor de koersontwikkeling. Voor WPP is het een manier om iets nuttigs te doen met overtollig geld.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond