Deel dit artikel
-

Yahoo’s AdWords-concurrentie haperend op gang

Yahoo kondigt een nieuw systeem voor internetadverteren aan, maar deze concurrent van Google AdWords komt pas tegen het einde van 2006 op de markt. Het nieuwe systeem kan volgens Yahoo gerichter advertenties tonen en op intelligente wijze bepalen welke advertentieteksten de beste prestaties opleveren.

Tegen het einde van 2006 brengt Overture, dat nu Yahoo Search Marketing heet, het advertentiesysteem uit dat in Scandinavië werd getest onder de codenaam Project Panama. De gebruikers van Yahoo's zoekmachine en de bezoekers van externe sites waar Yahoo tekstadvertenties toont, zoals Ilse, zullen amper het verschil zien. Adverteerders daarentegen des te meer.

Net als bij Googles programma AdWords kunnen adverteerders trefwoorden verbinden aan tekstadvertenties. Zodra een gebruiker van een zoekmachine een zoekopdracht geeft, krijgt hij aan de hand van de trefwoorden een inhoudelijk relevante advertenties in de marge van de zoekresultaten te zien. Nu werkt Yahoo's systeem zo dat de adverteerder die het meest betaalt het hoogst in het trappetje met advertenties staat. Daar komt verandering in. Yahoo gaat de inhoudelijk beste advertenties vanaf volgend jaar bovenaan zetten, iets dat Google al jaren doet.

Een tweede nieuwigheid is Yahoo's systeem automatisch verschillende advertenties om te bepalen welke het effectiefst is. Na verloop van tijd verschijnt die advertentie het vaakst. Ook is het mogelijk om de commerciële boodschappen in bepaalde geografische regio's wel of niet uit te serveren. Nieuwe campagnes kunnen binnen 30 minuten worden geactiveerd. Voorts wordt het mogelijk campagnes tussentijds te pauzeren en later te hervatten, zonder positieverlies.

Anders dan Google AdWords geeft Yahoo's systeem ook prognoses over het aantal te verwachten nieuwe bezoekers die een adverteerder op zijn site kan verwachten per dag en hoeveel extra bezoekers ze kunnen verwachten als ze de marketingbestedingen opschroeven.

Stephen Taylor, baas van Yahoo Search Europa, licht toe aan Emerce: "Het nieuwe systeem is beter ingericht op campagemanagement. Deze week beginnen we gesprekken met grote adverteerders en bureaus om de vernieuwingen toe te lichten en de nieuwe API's te tonen." Grote klanten gebruiken die API's om hun eigen advertentiesystemen vast te knopen aan die van Yahoo. "De Nederlandse lancering vindt plaats tegelijk met die in Italie, Frankrijk, Spanje en Duitsland."

Het feit dat Yahoo eind 2006 een systeem op de markt brengt dat bij Google al verscheidene jaren in bedrijf is, is tekenend voor Googles voorsprong op Yahoo maar ook Microsoft. Vorige week maakte Microsoft ook een nieuw advertentiesysteem bekend, adCenter. adCenter wordt pas begin 2007 beschikbaar in Nederland.

Yahoo maakt naar verwachting op 17 mei, tijdens een analistenbijeenkomst, bekend wanneer de advertentiedienst officieel van start gaat. De introductie geschiedt in 3 fasen. Gisteren begon de eerste fase, het activeren van de nieuwe advertentiecodes en het online brengen van een nieuw analyseprogramma. In het derde kwartaal van 2006, de tweede fase, gaat het systeem grootschalig van start. Wanneer Project Panama het volledig overneemt van de huidige advertentie-infrastructuur is nog niet bekend.

Update (9 mei 2006): reactie van Stephen Taylor toegevoegd

Deel dit bericht

4 Reacties

Gerrit

'Yahoo Adwords' zoals de titel al aangeeft :)ALLE mogelijkheden die worden genoemd in het artikel zijn al lang mogelijk bij Google. Goed dat Yahoo dat ook gaat bieden, beter goed gejat dan slecht bedacht 🙂

Huiswerk

Gerrit, doe je huiswerk eens: Google keek het systeem van Pay for Performance tekstadvertenties af bij Overture en betaalde zelfs een fiks bedrag voor inbreuk op diverse patenten. Dat gezegd hebbende, zal ik niet ontkennen dat Google het inderdaad goed gejat heeft en beter gemaakt dan het was…..

Gerrit

inderdaad beter goed gejat dan slecht bedacht 🙂

Martin

Ik heb een maand geleden een Yahoo/Overture account geopend – en twee weken later weer gesloten. In vergelijking met Google Adwords een absoluut drama:- Minimale accountkosten GBP 60 per maand- GBP 60 activeringskosten PER LAND- extreem gebruiksonvriendelijk Aangezien ik een lieve kleine campagne draai op Adwords voor ca. 20 euro per maand – maar wel wereldwijd (omdat we in een echte niche zitten) was dit een hopeloos experiment. Dus, Yahoo – als jullie echt succesvol willen zijn – beter op de kleintjes letten :) Ben sinds vorige week ook aan het experimenteren met MSN. Helaas nog alleen in de USA en een paar andere testmarkten, maar toch. Verbazingwekkend genoeg zitten er nog bugs in het systeem. Na zoveel jaar voorbereiding en zoveel geld erin gepompt…Maar dat terzijde – de functionaliteit is identiek aan Google, en hier kunnen kleintjes wel meespelen. Enige aanmerking op dit moment is dat ik het idee heb dat er weinig zakelijke gebruikers MSN gebruiken, als ik kijk naar aantal vertoningen en clickthroughs in vergelijking met Google. Maar vooralsnog, goed op weg, MSN, alhoewel Google nog wel voor ligt.  Als laatste opmerking – Google heeft wel wat smerige truucjes uitgehaald recent om de prijzen op te drijven. Maar ja, dat krijg je met Amerikaanse bedrijven he….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond