Deel dit artikel
-

Yellowmind lanceert banner met chat

Onder de naam I-Spot heeft het Baarnse internetbedijf Yellowmind een banner gelanceerd waarin gechat kan worden. Andere mogelijkheden voor I-Spot zijn het toevoegen van een online spel, helpdesk of adviseur. De banner is getest bij onder meer Ilse, de click-through werd er echter niet mee verhoogd.

Het is niet voor het eerst dat aan banners interactieve elementen toegevoegd worden, zoals de mogelijkheid om vragen te stellen of een game te spelen. De mogelijkheid om te chatten is echter zeldzamer. Harrie Elzinga, manager marketing & sales bij Yellowmind, zegt dat het idee ervoor ontstond tijdens het maken van een presentatie. "We wilden tekst over meerder beeldschermen laten lopen, dat bracht ons op het idee."

Op de site van I-Spot is te zien hoe het principe werkt. Yellowmind deed een test met een campagne voor datingsite Itclicks. Op Zonnet, Ilse en Startpagina liep de campagne. Wie inlogde op de chat-banner was meteen in gesprek met degenen die op de andere sites in de banner aan het chatten waren. De bedoeling was dat de banner het leggen van contact en daarmee daten zou stimuleren.

In eerste instantie gebeurde er weinig, zegt Elzinga. "We zijn toen zelf gaan chatten en toen begon het navolging te krijgen. Mensen vonden het vooral leuk toen ze elkaar gingen vertellen vanaf welke site ze inlogden." In de banner is ook aangegeven dat het mogelijk is om de chatbox in groot scherm te bekijken, wie op die manier doorklikt ziet dan de chatfunctie met de site van de adverteerder. "De test leerde dat de click-through conform de andere bannertypes is", zegt Elzinga. De waarde zou echter meer liggen in positieve merkbeleving.

De prijs voor een dergelijke banner varieert, afhankelijk van wat de adverteerder wil. Yellowmind rekent een variabel bedrag "van enkele honderden tot enkele duizenden euro's" voor het ontwikkelen en uitwerken van een concept. Daarnaast dient de banner 'gehost' te worden. Afhankelijk van het aantal gebruikers dat een adverteerder simultaan wil laten inloggen vraagt het bedrijf hiervoor 140 euro (vijftig personen), 250 euro (honderd personen) of 500 euro (250 personen).

Yellowmind adviseert bedrijven wel om een moderator in te schakelen. "Zij kunnen ingrijpen in de chat wanneer er vervelende dingen gezegd worden." Is het ook de bedoeling dat de adverteerder mooie dingen over zichzelf gaat chatten? "Dat vinden we niet verstandig. Internetters prikken daar al snel doorheen. Maar als een adverteerder dit wil zullen we hem niet tegenhouden."

Deel dit bericht

13 Reacties

Joop van Uil

Echt nieuw is dit niet. Op {dedigitalerevolutie.nl; http://www.dedigitalerevolutie.nl } staat al geruime tijd een chatbanner. Deze is een stuk eenvoudiger in het gebruik, en is een betere blikvanger.

Joost de Bont

Op de digitalerevolutie staat alleen maar een forum en geen echte multi user chat. Volgende mij is hebben ze echt iets unieks gemaakt. Zal echter wel snel navolging krijgen van andere.

John van der Aart

Beste Joop, Naar aanleiding van je verwijzing eens uitvoerig gekeken op digitale revolutie, maar dat is maar een slap aftreksel van I-spot hoor. Lijkt meer op een Forum, niet te personaliseren en zeker niet met de achterligeende functinaliteiten. I-spot al eens vergroot? Loopt vanzelf over in die dating-omgeving. Dus knap doordacht en even knap gemaakt.

Brammetje

Ik ben het anders met Joop eens Joost en John. Dat ding bij http://www.dedigitalerevolutie.nl verdient meer de naam chatbanner dan de i-spot. Dat jullie beide over een forum spreken snap ik niet. Het is een chatbox in bannerformaat waarbij de reclame van de sponsors opvallend door de box scrolt. Iedere overeenkomst met een forum ontgaat mij volkomen. Nee, hij is niet uit te vergroten, en niet te personaliseren. Maar hij nodigt mij meer uit even snel iets in te tikken dan de i-spot die ik een (te) pompeus vehikel vind.

David Levine

Toch wel typisch Nederlands om iets nieuws te ontrafelen en naar beneden te halen. Goed toch dat er nog geprobeerd wordt in dit vak nieuwe ontwikkelingen op gang te brengen?Overigens zie ik toch wel forse verschillen. Die van de digitale revolutie is geen chatbanner, maar meer een digitaal prikbord -met weinig ruimte- waar je op 1 of 2 vorige schrijvers kort zou kunnen reageren. Die I-spot vind ik vooral apart omdat die op verschillende plaatsen kan draaien en zo mensen van verschillende sites met elkaar kan laten communiceren. Bovendiek kent die, begrijp ik, veel meer toepassingen en kan met behoud van functionaliteit in een heel andere vorm terugkomen.Het verbaast mij wel dat de clickthrough vergelijkbaar zou zijn met 'gewone' banners; voor zo'n conclusie was deze test toch veel te kleinschalig. Maar als het al zo zou zijn, heb ik het idee dat deze i-spot veel meer brand awareness oplevert. Totdat iedereen hem toepast, uiteraard.

Jan Bolder

Lijkt mij idd niet echt nieuw, wij draaien al maanden een complete shop in een {banner; http://shop.tweakers.net/ads/728_memconfig }, overal in te zetten op sites die met een leader board willen adverteren. Met als pluspunt dat de click trough wel zeer hoog is, dit in vergelijk met de metingen die gedaan zijn op Ilse met de chatbanner.

Rik

De digitale revolutie banner is inderdaad ook goed. Een voor een scrollt een adverteerder voorbij en dat vraagt om aandacht. Eens. Maar, het verschil zit in het volgende (als ik het goed heb), dat de i-spot banners – waar dan ook getoond – direct met elkaar in verbinding staan. Alles wat je intypt is direct door de anderen te zien, te volgen en op te reageren.Bij de digitale revolutie wordt de tekst in een dbaseje opgeslagen en kan je pas bij de volgende keer inloggen zien wat er gebeurd is. Tsja, dat is niet echt nieuw als je het mij vraagt. Zeker niet in tegenstelling tot de i-spot. Sorry jongens van de digitale revolutie, ik ben het niet met jullie eens.

Sjoerd vd Weg

Wacht even, is dat ding op dedigitalerevolutie.nl een banner? Banners worden toch vormgegeven? Waarom kan ik dat hier niet zien dan?

Michiel Korteweg

Ik heb daarnet de banners bekeken, en wat extra informatie over de I-Spot gelezen. Maar als ik die 2 vergelijk, lijken ze helemaal niet op elkaar. Met de I-Spot kunnen zelfs multi user spellen gemaakt worden d.m.v. een 'echte' connectie. Terwijl de banner op dedigitalerevolutie.nl gewoon een langzame database is. Volgens mij probeert de digitale revolutie gewoon een beetje mee te profiteren.

J.Hendrikx

Toch vind ik dit wel heel interessant! Zou zo'n I-spot ook werken in een Nieuwsbrief, vraag ik me af. Wat een fantastische mogelijkheden zou dat niet bieden voor e-zines en commerciële nieuwsbrieven, die nu vaak moeten volstaan met vlakke buttons.

Ernst Heijenga

Ik zit al langer op internet, maar ik heb tot nu toe nog nooit gehoord of gelezen dat nieuwsbrieven op een dergelijke wijze aan elkaar gekoppeld worden. Ik juig nieuwe, kansrijke initiatieven ook toe en eerlijk is eerlijk, als ik de site van i-SPOT goed doorlees, lijkt het echter alsof dat wel zou moeten kunnen. Immers, kan je verschillende users op verschillende sites koppelen, dan kan dat toch ook in een nieuwsbrief. Meer dan 80% van de (zakelijke) ontvangers leest het toch vrijwel direct! Dit lijkt ook mij een commercieel aantrekkelijk aanbod voor alle partijen. Ik ben benieuwd naar de voortgang van dit trucje, want dat er toekomst in zit is me nu ook wel duidelijk.

geert vandereecke

Het ziet er allemaal heel gelikt uit, maar i-spot maakt dezelfde fout als al die internetbedrijfjes maken. Ze richten hun product voor 100% op de adverteerder. Klinkt op het eerste gezicht logisch, daar moeten immers de centen vandaan komen. Maar het zijn de consumenten die bepalen of zo'n chatapplicatie een succes wordt of niet. En ik denk dat een consument zich meer aangesprken zal voelen door een eenvoudige recht toe recht aan banner zoals van http://www.dedigitalerevolutie.nl, dan door een "geheel door de adverteerder te personaliseren banner" zoals i-spot aanbiedt. De consument zal dat biet zijn, die wil een leuke applicatie, geen marketing gedrocht. De i-spot stroman prijst hun banner aan als onderdeel van een zakelijke nieuwsbrief. Ik betwijfel of de zakelijke gebruiker erop zit te wachten om eens via een nieuwsbrief met zijn mede businessmen te gaan chatten.Al met al een leuke 'battle of the chat banners': De nuchtere benadering van De Digitale Revolutie tegenover de gebakken lucht opvattingen van Yellominds i-spot. Dat de beste moge winnen.

John Hendrikx

Dat de beste moge winnen, vind ik ook; overigens kunnen de enthousiasten voor I-spot dat dan ook uitdrukken op adfoweb.nl, waar I-spot de beste lijkt te worden in de bannercompetitie, waarop nog steeds gestemd wordt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond