Deel dit artikel
-

YouTube begint filmverhuur in Europa

Engeland is het eerste Europese land waar YouTube speelfilms gaat verhuren. Google blijft partners zoeken om lange producties online te brengen, als aanvulling op het korte materiaal dat al in overvloede op de videosite staat.

Voor drie of vier euro per film kunnen Engelsen sinds dit weekend bij YouTube terecht om speelfilms te huren. Via Youtube.com/movies vinden ze nu een assortiment van circa duizend titels, waaronder The Dark Knight, Fast Five en klassiekers als Lock, Stock and TWo Smoking Barrels.

Wie een film huurt, krijgt na betaling het recht om hem binnen een maand af te spelen. Na 48 uur na de eerste start vervalt het afspeelrecht. De huurperiode eindigt dan.

De afspeelrechten zijn niet gebonden aan en gelimiteerd tot het web. Filmhuurders kunnen de films ook bekijken via Google TV of ieder ander persoonsgebonden Androidtoestel.

Engeland is het derde land waar YouTube speelfilms van de grote filmstudio’s verhuurt. De Amerikaanse primeur was in augustus 2010. Daarna volgde Canada. Het is niet bekend hoe agressief Google de digitale videotheek over Europa wil uitrollen.

Met de Europese lancering van YouTube Movies neemt Google zijn positie in tegenover nieuwe filmverhuurders als Apple TV, Microsoft Xbox en – in Engeland – Amazons Lovefilm en Tesco’s Blinkbox.

Google investeert fors in het uitbreiden van het aanbod van long form content op zijn videosite. Adverteerders vertonen hun uitingen liever bij dat soort uitingen dan de kortere filmpjes die het aanbod nu karakteriseren. Behalve met tv- en filmbedrijven werkt Google in Amerika ook samen met producenten. Het bedrijf zou honderden miljoenen dollars uitgeven om in opdracht nieuwe, eigen films te laten maken.

Foto: Brett Jordan (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Erik Bakker

Wordt er dan bij het afspelen van de lange films ook nog elke 2-3 minuten een banner onder in je beeld gemikt (over de ondertiteling heen..) ? Dan denk ik dat het kijkplezier snel is vergald bij de meeste mensen.

Doe dan een bioscoop-actige aanpak, met reclame vooraf, en in een ‘pauze-periode’. Of bouw iets dat als de film wordt gepauzeerd, er automatisch reclame wordt gestart.
In ruil daarvoor mag de huurprijs dan wel significant lager zijn, in vergelijking met een dagfilm bij de videotheek. Dus geen € 4,- maar de helft ofzo.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond