Deel dit artikel
-

YouTube Music verkleint gat met Spotify

De app van Spotify stond in het derde kwartaal van 2021 op 43 procent van alle Nederlandse smartphones geïnstalleerd. Dat blijkt uit het Dutch Apps Market-rapport van Telecompaper over het derde kwartaal van 2021.

Spotify is daarmee in Nederland gemeten naar het aantal appinstallaties met ruime afstand marktleider op de markt voor streamingmuziekaanbieders.

Toch ziet Telecompaper lichte verschuivingen ontstaan in de marktverdeling van streamingmuziekaanbieders. Het aantal geinstalleerde apps van Spotify groeit niet langer, terwijl YouTube Music er sinds de lancering in is geslaagd de tweede plek op de Nederlandse markt voor streamingmuziekaanbieders te veroveren.

Tussen het derde kwartaal van 2018 en het derde kwartaal van 2020 groeide de installed base van Spotify nog met 9 procentpunten. In het derde kwartaal van 2021 lag de installed base één procentpunt lager dan in het derde kwartaal van 2020.

YouTube Music laat juist aan één stuk door groei zien en had in het derde kwartaal van 2021 een gemeten installed base van 14 procent ten opzichte van 11 procent een jaar eerder.

De installed base van zowel Apple Music als Deezer zijn tussen het derde kwartaal van 2018 en het derde kwartaal van 2021 niet significant gewijzigd. De installed base van Apple Music schommelt tussen de 3 en 5 procent en de installed base van Deezer tussen de 2 en 4 procent. Daarbij geeft de gemeten installed base van Apple Music net als bij YouTube Music een goede indicatie van het percentage Nederlanders dat de app gebruikt, aangezien ook Apple Music standaard geïnstalleerd staat op iPhones.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond