Deel dit artikel
-

Spotify koopt audioboekbedrijf Findaway

Spotify heeft voor een onbekend bedrag het Amerikaanse Findaway overgenomen, een bedrijf dat voor schrijvers en uitgervers audioboeken distribueert naar de grote luisterplatformen van de wereld.

De Zweden maakten het overnameplan vanochtend bekend. De strategische acquisitie moet Spotify een kickstart geven op de voor hem nieuwe markt van luisterboeken.

Findaways infrastructuur stelt ons in staat om onze catalogus audioboeken op te schalen en de gebruikerservaring te vernieuwen. Tegelijkertijd bieden we uitgevers en schrijvers nieuwe wegen om nieuw publiek te bereiken.”

Het Amerikaanse bedrijf heeft een systeem gebouwd waarmee ondernemers in de boekenwereld vanuit één plek luisterboeken kunnen verspreiden naar alle grote platformen. Daaronder onder meer: Kobo, Storytel, Apple, Scribd, Google, Audible en Nook.

De overname is in portée vergelijkbaar met die van Anchor begin 2019. Ook dat is een app om digitale werken mee te distribueren, maar dan voor podcasts. Anchor kan worden gebruikt om podcasts te verspreiden naar Amazon, Apple, Google en bijvoorbeeld Stitcher. De bulk van de uploads eindigt tegenwoordig echter op Spotify.

CFO Paul Vogel zei bij de presentatie van de kwartaalcijfers eind oktober: “Meer dan tachtig procent van de nieuwe podcasters op ons platform gebruikt Anchor. Daarnaast, zo laten we ons vertellen, heeft Anchor een marktaandeel van vijftig procent in termen van gebruik in de podcastindustrie.”

Het eveneens Zweedse Storytel maakt vandaag bekend dat het Audiobooks.com koopt voor toetreding tot de Amerikaanse markt. Storytel heeft 1,7 miljoen abonnees, voornamelijk in Scandinaviër. Zij betalen maandelijks gemiddeld 11,29 euro om onbeperkt audioboeken te kunnen luisteren.

De vierde tak aan Spotify’s audioboom, naast muziek, podcast en audioboeken, is live audiochat. Om die business op te tuigen, kocht het eeder dit jaar Betty Labs, maker van de audiochatapp Locker Room. Dat kreeg in juni een nieuwe verschijningsvorm in de vorm van Spotify Greenroom, wat nog wel een aparte app is. De uitdaging voor Spotify ziet ‘m in de uniforme integratie van deze vier diensten in één app-interface.

Spotify heeft in Nederland een bereik van tegen de zestig procent, twee keer meer dan bijvoorbeeld Apple Music.

Foto: <Kurayba/a> (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond