YouTube strooit miljoenen als aas voor podcasters

Google trekt de portemonnee om podcasters te stimuleren om video’s te maken en op YouTube te zetten.
De videosite strooit met geld om audiomakers aan de videosite te binden. Persbureau Bloomberg vernam dat individuele podcasters vijftigduizend dollar kunnen krijgen en netwerken twee- à driehonderd duizend dollar.
Het doel is niet per se om video van podcastopnames te maken, maar dat ligt natuurlijk wel dichtbij het werk van de makers. Als ze willen mogen ze ook andere video’s maken met het geld van YouTube.
Voor podcasters is het al niet meer ongebruikelijk om tijdens de audio-opname een camera te laten meedraaien. Het materiaal dat dat oplevert, wordt meestal ongewijzigd doorgezet naar de videosite. Daarmee brengen ze hun werk onder het bereik van een ander algoritme dan Spotify. Daarmee boren ze een nieuwe luistergroep aan.
Foto: franganillo (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Lucas Degen - degen podcast productie
Vodcast noemt men het ook weleens. Zeker leuk om te doen maar ik zie nog wel wat nadelen. Ik maak sinds 2017 een Fformule 1 podcast en wil al een paar jaar video doen, maar in de podcast opname, moet ik soms knippen. Om even het draaiboek door te nemen, lopen we nog op schema enz. Om dit er in video uit te knippen, kost extra werk.
En denk aan de extra kosten die het met zich meebrengt voor camera’s en belichting. Voor onze Formule 1 podcast nog te kostbaar, maar wie weet, ik heb een paar ideeën op de plank.
Joe Rogan doet dit al jaren en heeft er een team op zitten, super gaaf, soms kijk ik wel eens op mijn smart TV naar Joe Rogan. Ik had wel verwacht dat Adam Curry zou video podcasten. Robert Jensen doet het ook al jaren trouwens.
Erwin Boogert
Dank voor het delen van je ervaring, Lucas.