Youtube zoekt concurrentie met tv-zenders

Youtube investeert significante bedragen om de concurrentie aan te gaan met tv-zenders. De Google-dochter gaat zijn site anders inrichten en geeft derden opdrachten om mediaproducties puur voor het Google-web te maken.
Steeds meer televisies krijgen een internetaansluiting en dat schept marktkansen voor nieuwe partijen. GfK verwacht bijvoorbeeld dat in 2013 meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens al een tv heeft die dit met internet is verbonden. Apple speelt daar op in met zijn ‘Apple TV-decoder’ en verhuurt zo tv-series en films. Zo zoekt ook Google een manier om zijn Youtube geschikt te maken voor het grote scherm.
De Wall Street Journal bericht vandaag dat Youtube zijn homepage gaat aanpassen om een aantal kanalen meer te belichten. Bronnen van de krant spreken over 20 ‘kanalen’ rondom thema’s als Kunst en Sport.
Google optimaliseert de vormgeving en inhoud van Youtube voor consumptie op televisie.
Al eerder werd bekend dat Google voor 100 miljoen dollar opdrachten heeft gegeven aan bekende Amerikaanse acteurs en producenten en speciaal voor het web reeksen videoprogramma’s te maken. Daarnaast overweegt het bedrijf zelfs om voor bepaalde sporten en competities de live uitzendrechten voor internet te kopen.
Met originele, eigen mediaproducties hoopt Youtube dat mensen langer en meer naar filmpjes kijken. Aan de andere kant kan het verkoopteam van Youtube zoiets als 20 digitale themakanalen eenvoudiger aan de man brengen op de advertentiemarkt.
Het is niet bekend wanneer de grafische en inhoudelijke veranderingen aan Youtube worden doorgevoerd.
Foto: Karl Jonsson (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond